Super-elbilen EQS inn i produksjon

Det elektriske flaggskipet EQS skal føre Mercedes inn i framtiden, og nå går den endelig inn i produksjon.


I september 2019 ble den 68. utgaven av det internasjonale motorshowet kalt IAA arrangert i Frankfurt. Og det hadde knapt nok vært en så framtidsrettet modell på bilutstillingen noensinne, iallfall om vi snakker om biler som faktisk skal inn i serieproduksjon.

For Mercedes hadde nemlig tatt med seg en helt ny type S-klasse, denne toppmodellen som gang på gang har løftet bilindustrien inn i nye tidsepoker. Nå handlet det om et konsept de like godt hadde kalt Vision EQS, en visjon om hvordan en S-klasse kunne se ut i den nye og helelektriske EQ-serien.

Og den var fantastisk.

Ikke bare var den elektrisk, intelligent og digital så det holdt, men den var også en skulptur på fire hjul. En lysfontene, som Ari Behn ville sagt.

Hele bilen var nemlig utstyrt med en LED-lys som fikk bilen til å skinne mer enn det norske juletreet på Trafalgar Square, og på toppen av alt dette kunne Mercedes også opplyse om en rekkevidde på over 700 kilometer og lynrask lading.

Så det dukket raskt opp et særdeles sentralt spørsmål: Når kommer den?

Knapt to år senere er svaret: Snart.

‒ EQS produseres på en av de mest moderne bilfabrikkene i verden, nemlig Factory 56 i Sindelfingen. Fabrikken er utviklet med bærekraft i fokus og er blant annet karbonfri og CO2-nøytral, noe som gjør EQS til en bil med fokus på miljøet i flere ledd, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Og:

‒ Nå har produksjonen startet, og vi gleder oss til markedslansering høst.

Mercedes EQS er ikke den eneste bilen som produseres på den toppmoderne fabrikken, for også den vanlige S-klassen sedan og den ultraluksuriøse Mercedes-Maybach S-klasse lages der.

Men EQS skal altså markere spranget inn i framtiden, og den er som kjent mer klimavennlig. Så Daimler og Mercedes har gjennomført en rekke tiltak knyttet til fabrikken med tanke på miljøvern og ressursbevaring, som for eksempel solcelleanlegget på taket av hallen som dekker rundt 30 prosent av det årlige strømbehovet.

At EQS blir tredje modell som produseres på Factory 56 er heller ikke noe problem, for ifølge Mercedes er produksjonen der så fleksibel at det mulig å montere forskjellige karosserityper og drivlinjevarianter på en og samme produksjonslinje. Både prosessen og utstyret i produksjonshallen kan tilpasses nøyaktig til kravene fra den elektriske EQS-modellen, noe som blir ekstra tydelig i modulstasjonen der bilens karosseri kobles til drivlinjen.

Dette er kalt «Fullflex Marriage».

Ekteskapet i Factory 56 består av flere modulstasjoner, og ulike drivlinjevarianter kan dermed kobles til de respektive karosseriene på samme linje.

I tillegg har Mercedes økt effektiviteten i produksjonen betraktelig, noe som blant annet har vært mulig gjennom et enda høyere digitaliseringsnivå som gjør fabrikken enda smartere.

Produksjonsutgaven av Vision EQS er selvsagt ikke helt lik den som ble vist i Frankfurt, men fortsatt er den imponerende så det holder og like elektrisk, smart og digital som konseptet var.

Når det gjelder rekkevidden er den nå opplyst til 770 kilometer med det største batteriet, mens ladingen åpner for lynraske 200 kW.

Og som Myhre sier er det ventet at markedslanseringen skjer i høst, og beviset på at det elektriske flaggskipet EQS nå endelig nærmer seg kan du se av bildene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter