BMW overrasker med en hydrogenbil

Med hjelp av Toyota kan BMW nå vise fram en tidlig utgaveav det som skal bli en hydrogendrevet X5.


Det vil seg ikke helt for hydrogenbilene, som blant annet mangler
infrastrukturen som elbilene nå er i ferd med å få.

Men tross et marginalt salg er ikke bilprodusentene villig
til å gå helt slipp på slike biler, som i tillegg til å være nullutslippsbiler
også har fordelen av god rekkevidde og at de kan fylles opp like kjapt som en
bensinbil.

Foreløpig er det kun en håndfull store produsenter som også
har hydrogenbiler i porteføljen, blant annet Toyota, Hyundai og Honda.

Og Mercedes.

De har som kjent elbilmodellen EQC på gang, en elektrisk versjon
av SUV-modellen GLC. Men de har også en annen svært så spesiell utgave, nemlig
en kalt Mercedes-Benz GLC F-Cell.

Denne er en ladbar hybrid, men når tanken fylles er det
verken bensin eller diesel som gjelder ‒ det er hydrogen.

Deres tyske rival BMW har også syslet litt med hydrogenbiler,
og ble i 2013 partnere med Toyota med mål om å utvikle en ny hydrogen-drivlinje.

I 2015 kom det første resultatet, en BMW 5-serie GT som hadde en hydrogen-drivlinje fra BMW og Toyota.

Men siden har det liksom ikke ble noe særlig sving over hydrogensatsingen.

Før nå.  

For nå gasser de på, og presenterer en tidlig versjon av det
som til slutt skal bli en hydrogendrevet X5.

Modellen har de kalt BMW i Hydrogen Next, og skal vises fram
under Frankfurt Motor Show.

Vi vet ikke mye om modellen, faktisk ikke mer enn at den faktisk er en hydrogenbil. Men så er da også målet at de første kundebilene skal komme først i 2025, så BMW har litt tid på seg.

BMW og Toyota sier at de har svært stor tro på
hydrogenbiler, og vi vet jo fra før av at Toyota har droppet elbilene og heller
satset på hybrider og hydrogenbiler. Men den japanske produsenten har til slutt
skjønt at de også må ha elbiler, så de har også slike på gang.

I 2017 slo BMW-gruppen og Toyota seg sammen med 11 ledende selskaper
i hydrogen-sektoren og dannet et globalt hydrogen-råd, og dette har nå vokst til
å bestå av 60 medlemmer.

Nå finner vi også bilprodusenter som Audi, Honda, Hyundai,
GM, Daimler og kinesiske Great Wall. Også norske Equinor er blant de viktigste
medlemmene i det store rådet.

BMW og Toyota samarbeider også på andre plan, og de har
blant annet utviklet to modeller sammen ‒ BMW Z4 og Toyota Supra.

Den tyske produsenten sier at de vil ha en ny hydrogen-drivlinje
klar for X5 i 2022, før de altså satser på å få de første h2-bilene ut på markedet
i 2025.

Her er en video BMW har sluppet som viser utgangspunktet, og denne er altså kalt BMW i Hydrogen Next:

Les også:

Les mer om:

Nyheter