Det er et historisk sus over 7-serien til BMW, og nå blir det gamle flaggskipet nok en gang ny.
I 1972 introduserte Mercedes-Benz en bil som hevet nivået på de mer luksuriøse sedanene et hakk, nemlig S-klasse.
– BMW 7-serie har gjennom tidene vært innovatøren blant våre modeller. Det var i 7-serien vi første gang lanserte airbags, bensinturbomotor, V12-motor, parkeringssensorer, xenonlykter, ABS-bremser, integrert navigasjonssystem med mer – et mangfold av innovasjoner som senere har funnet veien til en rekke andre BMW-modeller, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Ikke overraskende byr BMW på to versjoner av direktør-vogna, en standardversjon som er 5,12 meter lang og en ekstra lang versjon på 5,26 meter som gir ekstra plass for langbeinte sjefer i baksetet.
Kanskje litt ironisk akkurat det, ettersom 40 prosent av det globale salget av 7-serien i 2018 tok plass i Kina som jo ikke akkurat er kjent for høye mennesker.
Men nok om det.
Det er viktig å ta vare på baksetepassasjerer i en 7-serie, og BMW har gjort sitt med et infotainmentsystem som byr på HD-touch-skjermer og Bower & Wilkins Diamond Surround Sound system, med syntetiske diamanter i diskantene for optimal lyd, om ønskelig.
Så her bak bør det være ganske så behagelig å sitte:
Men noen må jo også kjøre doningen, og da er det greit å vite hva som er under panseret også. Nye 7-serie får sju forskjellige motoralternativer ‒ fire bensin og tre diesel.
Storesøsteren er M760Li xDrive, som kan by på en bensinutgave av V12 på 6,6 liter med 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm. Den flytter bilen fra 0 til 100 km/t på raske 3,8 sekunder.
Det er også en ny og oppgradert V8 tilgjengelig for 750i xDrive, og denne har fått 80 friske hester og byr nå totalt på 530 hestekrefter. Denne sprinter unna på 4,0 sekunder.
Den modellen som kanskje har den mest interessante motorløsningen er 745-versjonen. Her finner man en rekkesekser på 286 hestekrefter, men denne er koblet sammen med en elmotor på 113 hestekrefter. Totalt yter hybriden dermed 394 hestekrefter, og ikke minst finner vi et nytt batteri på 12 kWh som øker den elektriske rekkevidden.
For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden oppgitt til opptil 58 kilometer, mens den lange og firehjulstrukket BMW 745Le xDrive iPerformance har fått 54 kilometer som rekkevidde. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.
Rekkevidden til Mercedes’ hybridflaggskip, S 560 e, er for øvrig oppgitt til 50 kilometer, så 1-0 til BMW der. Men S 560 e kan på sin side by på 476 hestekrefter, så da sier vi 1-1 og uavgjort i den duellen.
Det er også tre dieselvarianter, 730d xDrive (265 hk), 740d xDrive (320 hk) og 750d xDrive (400), og sistnevnte gjør unna 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
Den oppgraderte 7-serien lanseres her hjemme i løpet av våren, og BMW Norge opplyser at prisene vil være klare om kort tid.
Her er flere bilder:
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Hybridflaggskip blir billigere enn lillesøstrene
- Les også: En himmelsk BMW fra stjernene
- Les også: BMW skal redusere bruken av kobolt