BMW med sju prinsipper rundt kunstig intelligens

Det er all grunn til å behandle AI, forkortelsen for kunstig intelligens, med varsomhet. Og BMW-gruppen tar dette litt mer seriøst enn mange andre.


Tilbake i 1927 kom det en film som var så framtidsrettet at de som forlot kinosalene hadde vondt i hodet. Den tyske stumfilmen het Metropolis etter framtidsbyen med samme navn, og var en av de første sci-fi-fimene som noensinne ble laget.

Den bød kinofolket på den første smaken av AI, i form av en robot som så ut som en kvinne og som skapte kaos rundt i den futuriske byen. Det ordnet seg heldigvis, og roboten ble ifølge Wikipedia kastet inn i flammene og brent.

-->
Siden har det kommet en rekke filmer med roboter som tema, og fellesnevner for mange av disse er at de skaper engstelse i de tusen hjem.

Men kunstig intelligens er også svært viktig på mange områder, og bidrar til å løse gåter og problemer som menneskehjernen ikke klarer. Og på mange områder kan den gjøre jobben bedre, raskere og mer presist enn oss mennesker.

Det gjelder i høyeste grad også for bilindustrien, hvor AI for lengst har gjort sitt inntog. Der hjelper AI til gjennom hele verdikjeden, den er med på planleggingen, innkjøp, utvikling og selve produksjon, er på plass i bilene og hjelper til i ettermarkeds-leddene.

Dagens smarte biler er også utstyrt med en masse datakraft, og morgensdagens selvkjørende biler er helt avhengig av at AI tar over rollen som sjåfør og som din personlige assistent.

Men vi vil jo helst ikke ende opp som i Metropolis, så det gjelder å ha på plass en del retningslinjer for den kunstige intelligensen.

En som er veldig opptatt av dette er BMW-gruppen, som i 2018 satte i gang «Project AI». Dette prosjektet spiller en viktig rolle i utviklingen av dataanalyser og maskinlæring, og målet er å utvikle verktøy som viser hva slags AI BMW faktisk utvikler og bruker.

På to år har de utviklet over 400 AI-applikasjoner, og skal vi tro tyskerne er dette ansvarsfulle applikasjoner.

‒ Kunstig intelligens er nøkkelteknologien i prosessen mot digital omveltning, sier Michael Würtenberger, sjef for Project AI.

‒ Men for oss er fokuset fortsatt på mennesker. AI støtter våre ansatte og forbedrer kundeopplevelsen. Vi fortsetter målrettet og med varsomhet i utvidelsen av AI-applikasjoner i selskapet. De syv prinsippene for AI i BMW-gruppen danner grunnlaget for vår tilnærming.

BMW mener altså at man må både må kunne stole på og kjenne til AI, og følger med på den globale utviklingen både når det kommer til teknologiske utvikling og etiske problemstillinger.

Sammen med andre selskaper er BMW involvert i utformingen og utviklingen av et sett med regler for AI, og den tyske gruppen har også tatt en aktiv rolle i EU-kommisjonens pågående konsultasjonsprosess rundt dette.

BMW-gruppen bruker altså AI til det meste, og har som Würtenberger sier kommet med sju prinsipper rundt AI som de skal følge.

Her er de:

  • Menneskelig drift og tilsyn.

BMW-gruppen implementerer godt nok menneskelig overvåking av beslutninger tatt av AI-applikasjoner, og vurderer mulige måter som mennesker kan overstyre algoritmiske beslutninger.

  • Teknisk robusthet og sikkerhet.

BMW-gruppen har som mål å utvikle robuste AI-applikasjoner, og overholder gjeldende sikkerhetsstandarder laget for å redusere risikoen for utilsiktede konsekvenser og feil.

  • Personvern og datastyring.

BMW-gruppen utvider sine personvern- og datasikkerhetstiltak for å dekke lagring og behandling i AI-applikasjoner.

  • Åpenhet.

BMW-gruppen har som mål å forklare AI-applikasjoner og åpen kommunikasjon der respektive teknologier brukes.

  • Mangfold, ikke-diskriminering og rettferdighet.

BMW-gruppen respekterer menneskelig verdighet, og vil derfor bygge rettferdige AI-applikasjoner. Dette inkluderer å forhindre manglende overholdelse av AI-applikasjoner.

  • Miljømessig og samfunnsmessig velvære.

BMW-gruppen er forpliktet til å utvikle og bruke AI-applikasjoner som fremmer trivsel for kunder, ansatte og partnere. Dette stemmer overens med BMW-konsernets mål innen menneskerettigheter og bærekraft, som inkluderer klimaendringer og miljøvern.

  • Ansvar.

BMW-gruppens AI-applikasjoner bør implementeres slik at de jobber ansvarlig. BMW-konsernet vil identifisere, vurdere, rapportere og redusere risiko i samsvar med god eierstyring og selskapsledelse.

BMW bruker altså AI på de fleste områdene allerede, og det er for eksempel en voldsom mengde data å holde styr på. Den tyske gruppen har 33.000 sider med dokumentasjon rundt spesifikasjonskravene, og det er mer enn 30 millioner individuelle krav til kjøretøy, komponenter og egenskaper.

Her kan AI-teknologier hjelpe de ansatte til å behandle store datamengder raskere og mer nøyaktig, og det nettbaserte verktøyet kan for eksempel automatisk oversette og sjekkes kravene i sanntid ‒ for ting som språklig kvalitet, likhet og konsistens.

AI hjelper også til i selve produksjonene, og BMW har som de fleste andre også automatiserte roboter som hjelper til med å bygge bilene. Ja, selv i lakkeringsboksen er AI på plass, og algoritmer oppdager for eksempel umiddelbart om det er mer støv i luften og kjører tiltak.

På ettermarkedet-siden hjelper for eksempel AI til med å identifisere et problem med en bil, og om det trengs har de også en chatterobot med AI som kan svare på spørsmål. Også lokalene til BMW har AI-teknologi, som blant annet styrer energiforbruket.

Så hva med bilene?

Moderne BMW-modeller inneholder en masse elektronikk, som setevarme, underholdningssystem, klimaanlegg. Alt dette har faktisk betydning på utslipp og rekkevidde, og er et område AI kommer til og ubemerket hjelper til med å senke CO2-utslippet eller dra ut rekkevidden på elbilen.

Men det åpenbare området er førerassistentene, hvor de mest moderne bilene i dag kan parkere seg selv, kjøre litt av seg selv og tråkker hjelpende til i nødsituasjoner.

Og sitter du i en moderne BMW og sier «Hei BMW», så svarer den intelligente personlige assistenten deg.

Det er stemmen til AI, det. Og ja, det er litt skummelt å tenke på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter