Skal du ha det råeste BMW kan tilby i 1-serien må du bla deg fram til M135i xDrive, som også tilbyr firehjulstrekk. Nå er ikke dette et firehjulssystem som alltid driver alle hjulene, for xDrive betyr elektronisk justering hvor forhjulene for det meste står for drivkraften.
M135i xDrive er en skikkelig kruttpakke med sine 306 hestekrefter, og fyker rundt en bane som en ekte racerbil.
-->
Men som standard kommer 1-serien som tohjulstrekk, og kanskje overraskende nok forhjulstrekk. BMW, som jo eier Mini med sine små forhjulsdrevne biler, har vraket bakhjulstrekken for den nye generasjonen, og dermed er en epoke over.
Men som et plaster på såret utvikler BMW en særs kvikk 1-serie med forhjulstrekk som bør by på masse kjøremoro.
BMW 128ti går inn rett under M135i i den minste klassen til BMW, og byr på en bensinmotor på 265 hk som sender den fra 0 til 100 km/t på respektable 6,1 sekunder.
128ti er ikke kun et nytt nummer i familien, men BMW har gått grundig til verks når de har utviklet den nye modellversjonen.
I tillegg til nye forskjellige funksjoner både på utsiden og innsiden, har de justert både M-fjæringen og styringen spesielt for å tilby en sportslig og førerorientert kjøredynamikk.
Bilen er senket 10 mm, og har fått en mer presis styring som gir enda mer direkte tilbakemeldinger, så det bør dermed være mulig å stupe inn i svingene med denne forhjulsdrevne bilen.
Den kommende modellutgaven har også fått en sportslig 8-trinns Steptronic-kasse og en ny måte å sende kreftene til forhjulene på, og på toppen av det hele har de sendt den på en real slankekur.
128ti har kommet ut fra slankefarmen hele 80 kilo lettere enn M135i, noe som betyr mye for en så liten bil.
Den har også arvet stabilisatorløsningen og M-bremsene fra sin storesøster, og utstyrt med sportsdekk bør BMW 128ti kunne henge brukbart med M-versjonen av 1-serien rundt en racerbane.
Og det er nettopp målet, for BMW tester nå 128ti i bakkelandskapet rundt Nürburgring. Og ja, selvsagt har de også rattet bilen inn på Nordschleife, hvor den får prøvd seg rundt verdens mest utfordrende racerbane.
BMW er nå ferdig med alle testene på Nordsløyfa, så den lille kjøreglade bilen er ikke altfor langt unna forhandlerne.
Mer bestemt skal de første rulle ut i november, og så raskt som denne er bør ikke 128ti bruke altfor lang tid før den også er på plass i Norge.