I godt over 20 år har Handelshøyskolen BI målt kundetilfredsheten blant de største selskapene, og bilforhandlerne og importørene kan være stolte av jobben de har gjort.
For i sterk konkurranse har flere bilmerker utmerket seg, og blant annet gikk Volvo helt til topps på prestisjelisten både i 2018 og 2019.
2021 er ikke noe unntak, selv om topplassen glapp. Den gikk i år til Finn.no, mens Flytoget og Interoptik utgjorde resten av pallen.
Totalt ble 15 selskaper tildelt 5 stjerner fra sine kunder i år, og blant disse var det fire bilmerker samt bilorganisasjonen NAF ‒ så gratulerer til alle disse.
Best av bilmerkene ble BMW, som endte opp med en tilfredshet på 82,6, hvor Finn på toppen fikk 84,6. Dette holdt til totalt til en 4. plass på BI-listen, og det tyske merket avanserte dermed to plasser fra 2020 da de scoret 81,2 poeng.
Dette er ikke første gang BMW er best blant bilmerkene, men forrige gang det skjedde var såpass langt tilbake som i 2013.
Nest best blant bilmerkene ble Toyota, fjorårets beste bilmerke med sin 4. plass på 2020-oversikten. Den gang oppnådde Toyota faktisk akkurat den samme scoren som BMW har fått i år, 82,6, men dessverre for det japanske merket var ikke kundene like godt fornøyde nå. Toyota oppnådde 82,1 poeng, noe som var 8. best av samtlige selskaper på kundebarometeret.
Et merke som kan være svært godt fornøyd med resultatet i årets barometer er Skoda, som har gått fra 4 stjerner i fjor til full pott i år. Skoda glapp akkurat 5 stjerner med 79,9 poeng i 2020, med dette har økt ganske så betraktelig til 81,0 i år. Det var også godt nok til å være det 3. beste bilmerke, og totalt det 11. beste selskapet.
Så hva med Volvo, den tidligere store eneren?
Det svenske merket var faktisk best av alle bilmerkene fire år på rad mellom 2016 og 2019, og to av de årene toppet de også totalt.
Men fjoråret var en nedtur, og de berget akkurat 5 stjerner med 80,0 i tilfredshet. Det holdt da til en 10. plass.
Om vi skal tro barometeret har de skjerpet seg litt i år, for scoren har gått opp til 80,8 poeng. Men også andre merkevarer har skjerpet innsatsen, så dermed har Volvo falt ned til 12. plass på den totale listen.
Et merke som nå får føle hvordan Skoda hadde det i fjor er Audi, som akkurat glapp 5 stjerner med 79,9 poeng. Det holdt til en 16. plass totalt, og 5. best blant bilmerkene.
Fire andre merker må også ta til takke med 4 stjerner, Tesla, Mercedes, Nissan og Volkswagen, mens dårligst blant de 10 mestselgende bilmerkene i fjor ble Hyundai som kun oppnådde 3 stjerner. Nå skal det sies at dette ikke er helt krise, for det holdt faktisk til en plassering godt inne blant den øvre halvdelen av listen som består av 150 selskap.
Vi kan legge til at nederst og den eneste med kun 1 stjerne finner vi Telia, som kun oppnådde 58,9 poeng i årets kundebarometer.
BI måler også lojalitet, og kanskje ikke overraskende topper Tesla denne listen blant bilmerkene. De fikk en score på 81,2 poeng, mens BMW oppnådde 79,8 og Skoda med 78,3.
Mercedes fulgte deretter med 77,9, Toyota og Volvo fikk 76,6, Audi 75,4, Volkswagen 69,5, Nissan 65,9 og nederst Hyundai med 62,8 poeng.
Her er topp-10 Norsk Kundebarometer samt bilmerkene:
Plassering: Selskap: Tilfredshet: 1 Finn.no 84,6 2 Flytoget 84,5 3 Interoptik 82,8 4 BMW 82,6 5 NAF 82,3 6 Apotek 1 82,2 7 Sporveien T-Bane 82,2 8 Toyota 82,1 9 Vinmonopolet 81,7 10 Sbanken 81,5 11 Skoda 81,0 12 Volvo 80,8 16 Audi 79,9 20 Tesla 78,9 26 Mercedes 78,0 38 Nissan 77,1 55 Volkswagen 75,0 61 Hyundai 74,7
Det beste bilmerket siden 2010 (totalposisjon i parentes):
- 2021: BMW (4)
- 2020: Toyota (4)
- 2019: Volvo (1)
- 2018: Volvo (1)
- 2017: Volvo (3)
- 2016: Volvo (5)
- 2015: Toyota (2)
- 2014: Toyota (3)
- 2013: BMW (2)
- 2012: Toyota (3)
- 2011: Skoda (4)
- 2010: BWW (2)
Les også: