Ok, la oss ta det med Toyota først. BMW og Toyota, og da spesielt
det litt mer luksuriøse merket Lexus, er vitterlig rivaler ‒ men også gode venner.
De har blant annet sammen utviklet to nye modeller på samme plattform, sportsbilene
BMW Z4 og Toyota Supra. Den japanske giganten har stort sett droppet elbilsatsingen
til nå, og heller fokusert på hybrider og en liten dose hydrogen i modellen Mirai.
hydrogenbiler, faktisk så mye at de prøver å lokke flere med på satsingen. I
2015 friga ga 5.680 patenter rundt hydrogen-teknologien, og dette fulgte de opp
med å frigi ytterligere 2.380 brenselcelle-patenter i fjor ‒ inkludert 680
rundt hydrogentanker. Dette gjør de slik at andre produsenter slipper å forske seg
fram til hydrogen-løsninger, men kan bruke patentene til Toyota helt gratis. Verdens
største produsent gir altså bort hemmelighetene. BMW er en av pionerne innen elbiler, og har kjørt på med
elbiler siden de presenterte i3 i 2013. Men de er ikke villig til å plassere
alle eggene i samme kurv. De vil satse på flere hester. I dag har de både hybrider, ladbare hybrider og elbiler, og
om noen år har de også hydrogenbiler. Tyskerne fikk med seg Toyotas satsing på hydrogenbilen Mirai
lansert i 2014, og det pirret interessen. Allerede året før ble de enig med
Toyota om et samarbeid, hvor den japanske produsenten utvikler brenselsceller
og BMW syr sammen kompakte og skalerbare moduler til drivverket. Det første resultatet så vi allerede i 2015, for da viste
BMW fram en BMW 5-serie GT som hadde en hydrogen-drivlinje fra BMW og Toyota.
såpass sansen for hydrogenteknologi at de også har meldt seg inn i Hydrogen
Council som nå har over 80 medlemmer inkludert norske Equinor og Nel. I det stille utviklet BMW et nytt konsept etter hydrogenbilen
i 2015, og under sist høsts Frankfurt Motor Show kunne de stolt vise fram et
konsept kalt BMW i Hydrogen Next. Dette er et konsept som skal ende opp i en hydrogendrevet
BMW X5, og denne skal vises fram i 2022. Deretter skal BWM fortsette utvikling, og dersom alt går etter
planene skal de til slutt kunne tilby en hydrogenbil på det åpne markedet en
gang etter 2025. De stresser altså ikke, for det er fortatt mye som må på
plass før hydrogenbiler kan bli et alternativ for framtidens biler.
i tilstrekkelige mengder til en konkurransedyktig pris og ved bruk av grønn
strøm. Hydrogen vil da bli brukt hovedsakelig i kjøretøy som ikke kan
elektrifiseres direkte, for eksempel langtransport, sier Klaus Fröhlich,
styremedlem hos BMW-gruppen. Her snakker han om ganske nær framtid. Men en hydrogendrevet
X5 vil også kunne bli konkurransedyktig med tiden. ‒ Vi er overbevist om at forskjellige alternative drivlinjesystemer vil eksistere ved siden av hverandre i framtiden, ettersom det ikke er en eneste løsning som dekker hele spekteret av kundenes mobilitetskrav rundt i hele verden. Hydrogenbrenselcelle-teknologien kan ganske mulig bli den fjerde søylen i vår drivlinjeportefølje på lang sikt. De større modellene i vår ekstremt populære X-familie vil være spesielt gode kandidater her, sier Fröhlich. En annen viktig ting som må på plass er infrastrukturen, og foreløpig bygges det ikke så veldig mange nye hydrogenstasjoner rundt om i verden. Men det kan endre seg, og det er blant annet planlagt flere store lastebiler som trenger fyllstasjoner i nær framtid. Her er Nel en av de største aktørene. BMW i Hydrogen Next er utstyrt med et par hydrogentanker
lokalisert under gulvet der de fleste elbilene har batteriene, og vil by på
rekkevidder langt over det dagens elbiler har. Og tankene fylles like raskt som
en bensinbil. Hydrogenet mikses med oksygen i en brenselscelle og konverteres
til elektrisitet og vanndamp, og ut av eksosstussen kommer det kun vann. En hydrogenbil
drives i prinsippet som en elbil med strøm. Sammen med hydrogentankene og brenselscellen fra Toyota har
bilen et elektrisk drivverk fra den femte generasjonen av BMW’s eDrive. Den nye
generasjonen eDrive debuterer i iX3, en kompakt og helelektrisk SUV som skal
lanseres i år. Hydrogen Next er en ganske så sterk bil også, og
systemeffekt er opplyst til hele 374 hestekrefter. Hvordan løsningen fungerer kan du sjekke i videoen under, for her forklarer BMW det hele ganske så enkelt og oversiktlig. Les også:
- Hyperbiler med 3D-printede titan-deler
- Elektrisk flerbruksbil fra Mercedes nærmer seg
- ‒ Ikke utsett servicen