Nylig kåret NAF-magasinet Motor årets beste bilkjøp. Vinneren ble ingen ringere enn BMW i4, en bil som det ruller godt over 2.000 eksemplarer av på norske veier. Grunnen for dette kanskje litt overraskende valget var kombinasjonen av komfort, kvalitet, kjøreglede, rekkevidde og økonomi.
Og vi kan legge til fleksibel.
-->
For BMW har tidligere vist fram en BMW i4 som en sikkerhetsbil i motorsporten, og elbilen ble den aller første helelektriske sådanne i roadracing-serien motoE ‒ en slags elektrisk søster til motoGP.
Tyskerne brukte naturlig nok det verste de hadde tilgjengelig til denne oppgaven, en BMW i4 M50.
Det har muligens tunerne hos AC Schnitzer fått med seg, for nå har de kastet seg over den samme modellen. Altså en BMW i4 M50 Gran Coupé. Og de har som vanlig gjort det skikkelig.
Målet har vært å gjøre denne om til en effektiv politibil, en som selveste Derrick nok ville vært stolt av å kjøre om han skulle løst detektivgåter i dag.
Elbilen er den aller nyeste bilen i serien som er kalt «Tune It! Safe!».
Hvert år de siste 17 årene har det nemlig kommet en tunet bil med et originalt tysk politidesign som er støttet av tyske myndigheter, og bilene har blitt brukt i kampanjer som skal rette oppmerksomheten mot sikker tuning.
Politibilen skal altså vise hva som er mulig å få til selv når man holder seg innenfor reglementet og veiforskriftene når man tuner, og åtte ganger har AC Schnitzer sørget for biler til dette utstillingsvinduet.
Den helelektriske BMW i4 fra Schnitzer har altså krefter i stil med det sportslige utseende, men overholder på samme tid regelverket ‒ og siden det er en elbil ‒ tar hensyn til bærekraften.
De tunerne som skal henge med i framtiden må også kunne tune elbiler, og det har for lengst AC Schnitzer innsett. Faktisk tunet de sin aller første elbil for hele 12 år siden, og den gang var det en politibil kalt Electric Police Mini av AC Schnitzer.
Den får nå følge av en Police BMW i4 av AC Schnitzer, men de byr også på en vanlig tunet utgave av i4-modellen for de av kundene som måtte ønske en slik. Og det er sikkert noen av dem.
Når det gjelder den unike utgaven, så ser politibilen som helt sikkert de norske konstablene også kunne tenkt seg slik ut:
Som vanlig gjør Schnitzer ting veldig grundig, og utvendig kan politibilen skryte av nye aerodynamiske deler som inkluderer frontspoiler, frontsplitter, sidevinger foran, takspoiler, karbon-bakspoiler, sidevinger bak og sideskjørt.
Kjøreegenskapene har også fått seg ytterligere løft ved nye fjærer som senker bilen mellom 20 og 25 mm, og selvsagt er det nye dekk med dimensjonen 255/35 R20 foran og 265/35 R20 bak. Ja, og nye og flotte felger, som du kan se av bildene helt nederst.
Til slutt har de selvsagt satt på nye lys og en folie som gir den et ekte politidesign, og på innsiden kommer politibilen med en rekke nye aluminium-deler i form av ting som pedaler, fotstøtte og nøkkelholder.
Selve drivverket trenger de ikke å gjøre noe med, for det sørger den originale i4 M50 selv for.
En BMW i4 M50 har både firehjulsdrift og 544 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Rekkevidden er opplyst til 513 kilometer, og elbilen kan til og med by på en litt mer spesiell lyd gjennom BMW M IconicSounds Electric.
Her er bilder av den unike uniformerte utgaven ‒ som altså ville vært en ganske så perfekt politibil her i elbilfokuserte Norge.
Les også: