BMW har bladd seg tilbake i historiebøkene, ganske så langt
tilbake faktisk. I kapitelet om 1936 fant de en motorsykkel kalt BMW R 5, en
aldri så liten klassiker, og denne var så stilig at de like godt bestemte seg
for å kopiere den. Eller iallfall noen detaljer. De lånte designet og den svarte finishen, og dermed hedrer den
splitter nye BMW R 18 en 86 år gammel MC. Morsomt!
fant de noe annet interessant. Den gang, altså for 97 år siden, dukket det opp en
veldig interessant motor ‒ den tradisjonelle luftavkjølte bokseren ‒ eller
boxer om du vil. BMW brukte nemlig en slik allerede den gang, og BMW R 18 har
ikke tenkt å la en slik seile inn i solnedgangen. Nei, de har utviklet en helt
ny versjon, og denne gang har de døpt den «Big Boxer». Dette er den sterkeste 2-sylindret boxermotoren som
noensinne har funnet veien inn i en serieprodusert sykkel, med sine 1.802 kubikk
og 91 hestekrefter med et dreiemoment på 158 Nm. Men det man ser klareste er altså retrodesignet som tar oss 86 år tilbake i tid. R 18 har altså de klassiske linjene til for eksempel R 5, og faktisk er den 16 liter store dråpeformede tanken hentet direkte fra klassikeren. Selvsagt er R 18 også en moderne MC, og den byr for eksempel
på tre kjøremoduser ‒ Rain, Roll og Rock. Det er LED-lys, fjernbetjening,
stabilitetskontroll og antispinn.
en mer eksklusiv First Edition-versjon, og denne kommer blant annet med mer
utstyr og spesiell lakk. Her er flere bilder av den nye motorsykkelen som får tankene til å gå tilbake til de gamle klassikerne. Les også: