BMW forenkler ladingen

Tyskerne blir første produsent som kombinerer flere ladekontrakter i en Plug&Charge-funksjon.


Elbilforeningen og NAF har stått på barrikadene og forlangt enklere løsninger når elbilen skal lades, for dette kan være ganske så knotede som inkluderer med mange løsninger, operatører og diverse apper.

BMW har muligens fått med seg kritikken i Norge, og introduserer uansett en ny løsning som åpner for å lade på en rekke ladestasjoner uten å måtte bruke ladebrikke eller app.

Dette gjøres via noe som er kalt Plug&Charge, og her er det bare å plugge i laderen og bileieren blir automatisk belastet for ladeøkten.

Mer eksakt forklarer BMW at Plug&Charge fungerer slik:

Når bilføreren kobler ladekabelen til ladeporten på bilen vil all nødvendige data automatisk flyte via ladekabelen i tillegg til selve strømmen. Det er dermed ikke nødvendig å aktivere ladingen ved hjelp av en app eller ladebrikke og bilen autentiserer seg selv. Ved slutten av ladeøkten overføres all nødvendig informasjon for automatisk betaling.

Så enklere enn det kan det ikke bli.

Dette er noe mange bilmerker benytter seg av, men det nye som BMW nå kommer med er at dette inkluderer flere ladeavtaler og ikke kun en leverandør som har vært vanlig til nå.

BMW lar altså kunden knytte elbilen opp til minst fem leverandører, noe som dermed gjør ladeoperasjonen langt mer fleksibel. Disse trenger altså ikke å kjøre land og strand rundt for å finne den riktige laderen for Plug&Charge.

BMW opplyser at den eneste forutsetning er at ladestasjonene er være koblet til Hubjects eRoaming-nettverk (verdens største), og her har BMW tatt høyde for både dagens ISO-standarder og de som kommer i framtiden.

BWM har elbiler som kan lade opp mot lynraske 200 kW, og for de som har dårlig tid er det greit å benytte seg av det Ionity-nettverket. Dette står blant andre BMW-gruppen, Mercedes-gruppen, Ford og Volkswagen-gruppen via Audi og Porsche bak, og det er så langt 22 Ionity-ladeplasser i Norge som åpner for totalt 138 ladepunkt.

Så da er den en god nyhet at Ionity finner veien til den nye Plug&Play-funksjonen, som altså forenkler ladingen enda mer.

Her står en BMW iX3 koblet til en Ionity-lader:

BMW er en av veteranene i elbilverden ettersom de kom med elbilen BMW i3 allerede i 2013, og har siden utvidet den elektriske porteføljen med nevnte BMW iX3 samt BMW i4 og BMW iX. Det har nordmenn satt pris på.

Etter årets åtte første måneder er BMW det 4. mest populære nybilmerket her hjemme, og totalt har det kommet til hele 6.375 nye biler med norske skilt fra det tyske merket i løpet av den perioden.

Og BMW har på ingen måter tenkt å stoppe på fire elbilmodeller, og vil allerede i løpet av de neste månedene lanseres de helt nye BMW iX1 og flaggskipet BMW i7.

I tillegg til modermerket består BMW-gruppen av Mini, Rolls-Royce og MC-produsenten BMW Motorrad.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter