Elbilforeningen og NAF har stått på barrikadene og forlangt enklere løsninger når elbilen skal lades, for dette kan være ganske så knotede som inkluderer med mange løsninger, operatører og diverse apper. BMW har muligens fått med seg kritikken i Norge, og introduserer uansett en ny løsning som åpner for å lade på en rekke ladestasjoner uten å måtte bruke ladebrikke eller app. Dette gjøres via noe som er kalt Plug&Charge, og her er det bare å plugge i laderen og bileieren blir automatisk belastet for ladeøkten. Mer eksakt forklarer BMW at Plug&Charge fungerer slik: Når bilføreren kobler ladekabelen til ladeporten på bilen vil all nødvendige data automatisk flyte via ladekabelen i tillegg til selve strømmen. Det er dermed ikke nødvendig å aktivere ladingen ved hjelp av en app eller ladebrikke og bilen autentiserer seg selv. Ved slutten av ladeøkten overføres all nødvendig informasjon for automatisk betaling. Så enklere enn det kan det ikke bli. Dette er noe mange bilmerker benytter seg av, men det nye som BMW nå kommer med er at dette inkluderer flere ladeavtaler og ikke kun en leverandør som har vært vanlig til nå. BMW lar altså kunden knytte elbilen opp til minst fem leverandører, noe som dermed gjør ladeoperasjonen langt mer fleksibel. Disse trenger altså ikke å kjøre land og strand rundt for å finne den riktige laderen for Plug&Charge. BMW opplyser at den eneste forutsetning er at ladestasjonene er være koblet til Hubjects eRoaming-nettverk (verdens største), og her har BMW tatt høyde for både dagens ISO-standarder og de som kommer i framtiden.
