Dette er starten på dagens Hyundai, nemlig det aller første konseptet som skulle føre til Hyundai Pony i 1975. (Fotos: Hyundai)

Bilen som banet vei for Hyundai

50 år etter at Hyundai Coupé Concept ble vist fram, kan det koreanske merket vise fram et nybygget eksemplar av den særs viktige bilen.


For oss tok den store krigen som kjent slutt i 1945, men for de i Korea var dette bare starten på elendighetene. Etter krigen måtte Japan som en tapende part gi fra kontrollen de hadde hatt over Korea siden 1910, og landet ble delt i to. Sovjetunionen administrerte Nord-Korea og USA styrte Sør-Korea.  

Knappe fem år senere gikk det helt galt. På den ene siden Nord-Korea støttet av Sovjetunionen og Kina, og på den andre siden var Sør-Korea støttet av USA og FN. Krigen endte ikke før drøyt tre år senere, og da med millioner av ofre.

-->
Ettervirkningene var selvsagt kolossale, og det var faktisk en av grunnene til Hyundai ville lage den aller første bilen fra Korea. En bil som indirekte ble kåret til årets bil i verden i 2022. Ja, vi skal komme til forklaringen.

Men først gir vi ordet til Euisun Chung, lederen i Hyundai Motor Group.

‒ Til tross for det dårlige industrimiljøet på 1970-tallet, la bestefaren min og Hyundais grunnlegger Ju-young Chung sitt hjerte og sjel i å gjenoppbygge Koreas økonomi og forbedre livene til folket etter den ødeleggende Korea-krigen. Han realiserte endelig sin visjon om å gjøre Korea til et land som er i stand til å utvikle sine egne kjøretøy med perfeksjon, sier Chung.

‒ Jeg uttrykker min oppriktige takknemlighet til alle fra både Italia og Korea som spilte en avgjørende rolle i suksessen til Pony.

Hyundai Motor Company ble etablert i 1967, og startet sine første år med å produsere Cortina på lisens fra Ford. Men så vokste altså ambisjonene, og Hyundai hentet blant annet inn britiske George Turnbull fra Austin Morris i starten av 1974. Oppdraget var enkelt ‒ å lage en ny bilmodell. Turnbull hanket inn flere andre eksperter, og tok kontakt med legendariske Italdesign.

Dette selskapet var blant annet grunnlagt av Giorgetto Giugiaro, og hadde på rekordtid blitt en av de desidert viktigste bildesignerne i verden. To av de første bilene de sto bak var BMW M1 og Lotus Esprit, så en bedre start enn dette er det vel knapt mulig å få.

Det Giugiaro kom opp med var et konsept kalt Pony Coupé, og denne var igjen inspirasjonen til Pony-modellen som dukket opp i 1975 ‒ Koreas aller første masseproduserte bilmodell.

Det sensasjonelle konseptet som tok alle på senga ble vist fram under en bilutstilling i Torino i 1974, men det var også stort sett det verden så til bilen.

For selv om Pony Coupé var en banebrytende modell den gang, var timingen dårlig for en slik sportsbil med usikre økonomiske tider i horisonten. Dermed gikk aldri det som hadde vært en sensasjonell sportsbil inn i produksjon, og forsvant heller motsatt vei ‒ langt inn i skyggenes dal og ble slukt av mørket.

Det var selvsagt en nedtur for Giugiaro, men han fikk på samme tid tidenes revansje. En annen modell han designet det samme året var nemlig…. Volkswagen Golf. Jepp, han tryllet fram det som skulle bli en av historiens aller mest populære biler på samme tid.

Men 84-åringen husker likevel godt det spesielle Pony-prosjektet.

‒ Hyundai henvendte seg til oss og ville ha designet en modell, og det uten mye erfaring. Jeg var skeptisk til å begynne med fordi jeg ikke kjente til Hyundai Motor på den tiden, forteller designlegende.

‒ Vi ble alle imponert over lidenskapen og engasjementet til Hyundai-ingeniørene. De var smarte, nysgjerrige, åpne og ekstremt lærevillige. De omfavnet umiddelbart arbeidsmetodene som var nye for dem. De ofret seg for å gjøre et godt inntrykk ‒ for selskapet og deres partnere. Jeg er stolt og beæret over å se hvordan dette selskapet har utviklet seg siden vi først møttes.

Vi lever nå i en tid hvor de gamle klassikerne blir tolket på nye måter, og Ioniq 5, årets bil i verden i 2022, er et godt eksempel. Denne hadde Hyundai Pony som gikk inn i masseproduksjon i 1975 som inspirasjon, og den bilen var igjen en tolkning av Pony Coupé Concept.

Bilen som nå regnes som en slags retro-futuristisk klassiker har også vært inspirasjonen til det sportslige hydrogenkonseptet N Vision 74, en bil som Hyundai nå vurderer om de skal sette inn i produksjon. Også elbilkonseptet «45» hyller bilen fra 1974.

‒ I elektrifiseringens tidsalder vil en nøkkelbetingelse for at Hyundai Motor Company skal bli ledende innen fremtidig mobilitet være vår evne til å forbli trofaste mot de urokkelige verdiene vi har arvet, sier Jaehoon Chang, president og administrerende direktør.

‒ Vi går fremover, gjennom Hyundai Reunion og andre kulturarvsinitiativer, vil vi fortsette å utnytte fortiden vår som en unik vektor for vår fremtidige innovasjon.

Ikke bare lar Hyundai seg inspirere av et så viktig konsept som Pony Coupé, men det har like godt laget en helt identisk bil for den ultimate hyllesten. Ja, den som du ser på bildene. For dette er ikke den originale bilen ‒ som forsvant inn i solnedgangen og ble borte.

Slik forklarer Hyundai bilen:

«Pony Coupe Concept har et origami-lignende eksteriør med flytende geometriske linjer, en slank taklinje, rene, usminkede overflater, dynamiske proporsjoner, en unikt formet B-stolpe.

Den har en ekstremt grafisk overflatebehandling med støtfangere malt i kroppsfarge. Dens kileformede snute og sirkulære hodelykter utmerket seg i 1974 og ser fortsatt ultrastilig ut i dag. Dens coda tronca (avskåret hale) har en slank luke for å gi tilgang til baksiden av bilen.»

Bilens minimalistiske interiør skal framheve monocoque-designet og den førersentrerte flytende arkitekturen. På innsiden er det også et 1-eikers(!) ratt og tofargede smale bøtteseter som skal forsterke det som på 1970-tallet var en futuristisk estetikk.

‒ Restaureringen av dette unike kjøretøyet er en milepæl i Hyundais historie. Det representerer vår begynnelse og vår forpliktelse til framtiden. Det fungerer som en arv for kommende generasjoner. Det symboliserer praktisk talt den mobile stafettpinnen vi overfører fra fortiden til selskapets framtid, sier Luc Donckerwolke, president og Chief Creative Officer.

Executive Vice President og leder av Hyundai Design Center, SangYup Lee, sier at bilen hyller den innsatsen alle la ned i 1974.

‒ Pony Coupé-konseptet gjenspeiler selskapets takknemlighet og dedikasjon til den utfordrende ånden som folk hos Hyundai Motor hadde tilbake i 1974, sier Lee.

‒ Gjenfødelsen av Pony Coupé-konseptet er en meningsfull milepæl i historien til Hyundai Motor fordi den betyr ikke bare vår begynnelse, men også vår forpliktelse til framtiden med våre nye drømmer.

Den gjenfødte Pony Coupé markerer også lansering av Hyundai Reunion, en plattform som skal vise fram Hyundais arv.

‒ Det er her man kan se hvordan vår tidligere suksess fortsatt fungerer som grunnlag for vår vågale holdning i dag. Denne innovasjonsånden kan sees i disse to modellene, så vel som menneskene som gjorde dem mulige, sier Sungwon Jee, Senior Vice President og Global Chief Marketing Officer.

Og det begynte altså med Hyundai Pony Coupé Concept, og slik ser starten til Hyundai ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured