På begynnelsen av 2000-tallet kom de første signalene om at høyreiste personbiler muligens var framtiden for bilprodusentene, og et merke som kastet seg rundt var Skoda.
De gikk fornuftig nok for en kompakt og praktisk variant, og i 2009 kunne de presenterte sin aller første SUV ‒ Skoda Yeti.
-->
De traff blink, og den lille SUV-modellen satte Skoda på kartet med et totalt salg på 685.500 biler før den ble et offer for en fornyet strategi.
Det skjedde i 2017, for da hadde Skoda meislet ut en ny strategi rundt SUV-modeller hvor alle bilene skulle starte med bokstaven K. Yeti gjør åpenbart ikke det, så modellen ble sendt inn i pensjonistenes rekker.
Først ut i den nye satsingen var Kodiaq i 2016, før de fulgte opp med Karoq i 2017 og gjorde tres amigos komplett med kompakte Kamiq i 2019. Samme år viste de også fram den helekteriske SUV-modellen Enyaq iV, en elbil mange nordmenn nå venter på.
Kodiaq, Karoq og Kamiq har nå blitt svært viktige modeller for merket, og sto for 40 prosent av det globale salget til Skoda i fjor.
Med Yeti på plass har det gått riktig unna med SUV-modellene, som rundet 500.000 produserte sent i 2014. I begynnelsen av 2017 bikket de én million, og under to år senere rundet de 1,5 million SUV-modeller.
Og 1. mars kunne de feire at SUV nummer 2 million var et faktum, og bilen som fikk den æren var en Kamiq. Dette var ifølge Skoda også Kamiq nummer 250.000 som ble laget.
At Skoda har truffet usedvanlig godt med K-modellene viser salget, for det tok kun 2,5 år før Skoda bikket den andre millionen av produserte SUV-modeller ‒ mot nærmere seks for den første millionen.
Så hva er den mest populære SUV-modellen?
Jo, Yeti holder fortsatt den tittelen med sine 684.500 eksemplarer, men den er snart forbigått. Kodiaq står nå med 593.600 biler, Karoq med 454.800 eksemplarer, og til slutt Kamiq med 266.000 biler som har forlatt rullebåndet.
Skoda produserer sine SUV-modeller over hele verden, hvor Tsjekkia selvsagt er hovedsenteret. Der produserer de Karoq og Kodiaq i Kvasiny, mens Kamiq, Kaorq og Enyaq lages i Mlada Boleslav. I nabolandet Slovakia setter de sammen Karoq i Bratislava, og litt lenger øst lager de Karoq og Kodiaq i ukrainske Solomonova.
Karoq og Kodiaq produseres i russiske Nizjnij Novgorod, byen som også er kjent som den «russiske Detroit». Dette kallenavnet fikk de etter at russiske GAZ, et bilmerke som samarbeidet med Ford, startet opp der i 1929.
Skoda har også fabrikker i verdens to mest folkerike land, og i indiske Aurangabad lager de Kodiaq og snart en helt ny modell. I Kina har de hele tre fabrikker. I Changsha lager de Kodiaq og Kodiaq GT, i Ningbo setter de sammen Karoq og i Nanjing produseres Kamiq og Kamiq GT.
Kina er for øvrig det viktigste SUV-markedet for Skoda, som altså kan tilby to GT-versjoner i tillegg til de tre vanlige utgavene.
Hva så med Enyaq?
Ingen fare, Skodas fabrikk i Mlada Boleslav har startet produksjonen, og så langt har de satt sammen 1.100 eksemplarer av den helelektriske SUV-modellen som ganske så sikkert kommer til å bli populær her i Norge.
Skoda skal også utvide SUV-familien med nok et medlem, men denne blir vi snytt for. Kompakte Kushaq er spesielt utviklet for det indiske markedet, og blir presentert der senere denne måneden.
Slik ser den ut:
Les også: