Bentley satte høyst overraskende salgsrekord

Verken covid-19 eller Brexit klarte å bremse det fremadstormende bilmerket.


Hele verden har lagt bak seg et veldig vanskelig år, men noen har hatt det litt tyngre enn andre.

Storbritannia er blant disse, for i tillegg til en viruspandemi har de også kranglet med EU om krav og regler rundt utmeldingen fra den europeiske unionen.

De som potensielt kan tape mest på Brexit er eksportørene, og blant de største på det området er bilindustrien.

Den finnes en rekke store britiske merker, deriblant Jaguar, Land Rover, Aston Martin ‒ og Bentley.

Sistnevnte har store planer for framtiden, og 101-åringen skal nå satse det aller mest på elektrifisering. Allerede i 2026 skal samtlige nye biler være enten ladehybrider eller elbiler, og i 2030 skal de kun lage luksuriøse elbiler.

Men da må de først og fremst overleve det vanskelige 2020-året.

Bentley var det første britiske bilmerket som kom med konkrete tiltak og planer da koronapandemien traff oss i mars, noe som førte til at de klarte å få opp full produksjon allerede etter rundt to måneder.

Og skal man selge nye biler må man først produsere disse, så den begrensede stansen hjalp Bentley over den største krisen.

Siden har de ikke latt seg stoppe av verken covid-19 eller Brexit, og har kjørt på som aldri før. Bokstavelig talt.

For tallene viser at de klarte å shippe ut 11.206 nye biler i 2020, som er flere enn noensinne for merket som er 101 år.

‒ Selv om vi forventet et større salg før pandemien slo til, viser dette det store potensialet spesielt om man tar høyde for restriksjonene rundt i verden det meste av året, sier Adrian Hallmark, styreleder og administrerende direktør i Bentley Motors.

‒ Når vi ser på året som kommer, er vi forsiktig optimistiske ettersom mye fortsatt er usikkert. Men en ting er klart, vi ser framover. Det første trinnet er lanseringen av Bentayga Hybrid, den første av ni nye modeller vi vil lansere i år og som viser vei mot å bli et fullstendig elektrisk bilmerke innen 2030.

Noe ironisk ettersom covid-19 startet i Kina, kan Bentley først og fremst takke Kina for den nye salgsrekorden. Der økte nemlig salget med 48 prosent i 2020, og 2.880 stolte eiere kunne sette seg bak rattet på sin nye Bentley.

Amerika er fortsatt det britiske merkets største marked, og med en stigning på 4 prosent bikket akkurat Bentley 3.000 biler der.

Hjemme i Europa gikk salget tilbake med 18 prosent, og de endte opp med å selge 2.193 her.

Den aller mest populære modellserien var Bentley Continental GT og GT Convertible, og de to sto bak 39 prosent av salget.

De fleste hadde nok forventet at bilen som skulle dra salget var SUV-modellen Bentayga, men her skapte covid-19 problemer og forsinkelser. Den nevnte Bentayga Hybrid ble for eksempel lansert kun for noen dager siden.

Likevel sto SUV-modellen for 37 prosent av salget, og var dermed den enkeltstående modellen som sto for det største salget.

Og med Brexit gjennomført, en koronapandemi som forhåpentlig er på vikende front og tre nye Bentayga-modeller som skal friste kjøperne blir vi ikke overrasket om Bentley også setter ny salgsrekord i 2021. Heller tvert om.

Les også:

Les mer om:

Nyheter