Avslører store rekkeviddetap om vinteren

Skal du kjøpe elbil må du ta høyde for at rekkevidden på vinteren er langt dårligere enn hva som er oppgitt.


Mange ser på rekkevidde og ladehastighet som viktige ting når
det kommer til elbiler, men hvor mye kan man stole på tallene fra produsenten?

Ikke veldig mye, viser en ny test i regi i NAF og Motor.

-->
De har gjennomført det de kaller «verdens største elbiltest»
på vinterstid, hvor de testet både den reelle rekkevidden og ladehastigheten.

Ingen av de 20 elbilene kom i nærheten av den oppgitte rekkevidden
eller ladehastigheten.

‒ De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes
av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi
hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil,
sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De har altså testet 20 elbiler fra 179.000- til 900 000 kroner, og rekkevidden varierer fra 260- til 610 kilometer.

Men det er imidlertid på papiret, for virkeligheten viser
seg å være en helt annen.

Kona mest til å stole på

Totalt tapte modellene 18,5 prosent rekkevidde i snitt
sammenlignet med de oppgitte WLTP-tallene, hvor Hyundai Kona kom nærmest den
oppgitte rekkevidden med et tap på 9 prosent.

Kona starter på under 300.000 kroner, og klarte å lade
batteriet opp til 80 prosent på 40 minutter. Disse tre faktorene gjorde at
bilen utmerket seg positivt i NAF-testen.

WLTP er en offisiell testsyklus som skal gi mest mulig reelle tall, hvor omfattende tester skal gi en nokså nøyaktig rekkevidde og forbruk.

Men helt nøyaktig er den altså ikke.

‒ Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske
vinterforhold, slår Sødal fast.

‒ Som bilkjøper er det viktig å ikke la seg lokke av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Rekkevidden i salgsannonsen er under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer.

‒ Dekkstørrelsen har faktisk litt å si for rekkevidde. Så her gjelder det å spørre og grave før man slår til, sier han.  

Model S og e-Golf

Vintertesten ga rekkevidder fra 198- til 469,8 kilometer,
hvor Volkswagen e-Golf hadde den aller minste og Tesla Model S den lengste.

Et drøyt eksempel på hvor mye rekkevidde som kan gå tapt viste Tesla Model 3 Long Range, som har en oppgitt rekkevidde på solide 560 kilometer.

I NAF-testen klarte den kun 404,4 kilometer, så det er all grunn til å planlegge for kortere rekkevidde når det legges ut på vintertur med elbilen.

Oppgir ladehastighet forskjellig

Når det kommer til ladehastighet er det en stor utfordring,
nemlig en felles mal for å måle dette.

Noen oppgir nemlig tiden fra 0-80 prosent ladet batteri,
andre 10-80 og andre igjen 20-80. Noen, som Jaguar, oppgir hvor mange kilometer
man får på 30 minutter, mens Opel på sin side oppgir hvor mange kilometer man lader
på en time.

NAF mener dette gjør det svært vanskelig for forbrukerne å
sammenlikne ladefart.

‒ Bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av
vinterrekkevidde og ladehastighet, sier Sødal.

Audi raskest

NAF testet ladefarten ved først å kjøre bilene på motorveien
i to timer, og deretter ble bilene ladet opp 10-80 prosent.

‒ Som en første sjekk bør man alltid finne ut hvor raskt
bilen er oppgitt å lade, fordi det gir en pekepinn på hvor lang tid det tar å
hurtiglade bilen når du er på veien. Ladehastighet oppgis gjerne i kW, og kan
variere fra 40 til 200, hvor 40 er langsomt og 200 er veldig raskt i dagens
målestokk, sier NAF-rådgiveren.

‒ I tillegg viser vår test at noen modeller lader betydelig
tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen,
sier han.

Testen avduket at elbilene brukte fra 27- til 90 minutter
for å få «full tank», hvor Audis e-tron 50 og e-tron 55 var raskest og Opel
Ampera-e tregest i NAF-testen.

Her kan du sjekke ut rekkevidde-testen og hvor langt elbilene faktisk går.

Og her kan du sjekke ut ladehastighetene til de forskjellige bilene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter