Audis nye elbil skal kun lages i ett eksemplar

Kjøre-artisten Ken Block har en ny video på gang. Og der skal han ratte en splitter ny elbil fra Audi. En ganske unik en.


Audi glemmer selvsagt ikke de store suksessene og bilene de har hatt, og spesielt ikke Audi Sport.

Denne avdelingen har stått for noen ganske så heftige utgaver, og en slik er utvilsomt Audi Sport quattro S1 som skjøt fart mot himmelen i det berømte bakkeløpet Pikes Peak.

-->
Så da Ken Block, amerikaneren kjent for sine heseblesende stunt-videoer bak rattet på forskjellige biler, skulle lage en ny kortfilm hvor bakenden helt sikkert flagrer som flagget i en storm, var ikke Audi Sport vonde å be.

Tyskerne har like godt laget seg en unik Audi S1​e -tron quattro Hoonitron, utviklet eksklusivt og unikt for Ken Block.

‒ S1 Hoonitron kombinerer mye av det Audi allerede var kjent for på 1980-tallet, sier Ken Block, som allerede i ung alder falt for Audis rallybiler.

‒ For eksempel har bilens spektakulære aerodynamikk nå blitt oversatt til en helt moderne form. Jeg synes det er kult at Audi-designerne har blitt inspirert av sin egen fortid, og på en unik måte har overført bilens teknologier og utseende til nåtiden.

Audi er allerede godt i gang med å lage elbiler, og hadde helt sikkert full kontroll på det elektriske drivverket til Blocks nye leketøy. Og de som har sett noen av de ville videoene til amerikanerne, vet at det aller viktigste er krefter. Massevis av krefter.

Audi S1​e -tron quattro Hoonitron er utstyrt med to elektriske motorer, firehjulsdrift, et karbonfiberchassis og kommer med sikkerhetsstandardene som motorsportens øverste organ, FIA, forlanger.

Drifteren fikk allerede i november hilse på bilen for første gang, og det ble en ny opplevelse.

‒ Audi ga meg muligheten til å teste den i noen dager i Tyskland, forklarer Ken Block.

‒ Jeg kjenner til et bredt utvalg av biler som bruker forbrenningsmotorer og girkasser, men her var det mange nye ting å lære. Å spinne en smultring i 150 km/t direkte fra stillestående – bare ved å bruke høyre fot – er en helt ny opplevelse for meg. Hovedjobben var å bli kjent med bilen, og jeg takker hele Audi Sport-gjengen for deres enestående teamarbeid.

All utviklingen av S1 Hoonitron, inkludert teknologien, ble utført av Audi Sport på Neckarsulm, og det passet perfekt. Det er nemlig der Audi RS e-tron GT produseres.

Audi Design i Ingolstadt var ansvarlig for stylingen, og det var alt annet enn en vanlig jobb.

‒ Da vi først hørte om dette prosjektet, ble alle begeistret. Vi hadde muligheten til å utvikle en bil som kombinerer et ikon for vårt merke med framtiden, sier Audis sjefdesigner Marc Lichte.

Men utfordringene lå som et røykteppe etter Blocks biler.

‒ Det handlet om å lage en moderne, helelektrisk tolkning av S1 Pikes Peak. Tidslinjen var ekstremt stram: Selv om designprosessen vår normalt tar ett til halvannet år, hadde vi bare fire uker fra den første tegningen til det endelige designet. Vi var konstant i kontakt med Ken Block og teamet hans, og det førte til intensive utvekslinger, sier sjefen.

Fansen av Block trenger ikke å vente så veldig lenge før de kan se resultatet.

Men det nye prosjektet som har arbeidstittelen Elektrikhana skal Ken Block og teamet lage en ny video i hans berømte Gymkhana-serie med S1 Hoonitron.

‒ Samarbeidet med Audi er et veldig spesielt partnerskap for meg. Merket og dets lidenskap for motorsport motiverte meg til å starte med rally, sier Block.

‒ At Audi nå har utviklet denne bilen for meg og teamet mitt, og har blitt med oss ​​i vårt neste prosjekt, har gjort en drøm til virkelighet for meg. Hoonitron skriver neste kapittel i historien vår, og tar Gymkhana-historien vår inn i framtiden.

Lichte hos Audi gleder seg også til å se resultatet.

‒ Å vite at vi utvikler en bil for en video med Ken Block som millioner av mennesker over hele verden kommer til å se, har gitt teamet ekstra motivasjon, sier Lichte.

‒ Denne er også utrolig viktige for vårt daglige arbeid. Utviklingen av denne bilen vil oppmuntre oss til å nærme oss framtidige prosjekter med et enda mer åpent og progressivt tankesett.

Her er resultat av den intense jobben de har lagt ned, den unike og helelektriske Audi S1​e-tron quattro Hoonitron. Og ja, du får også en titt på den berømte bilen fra 80-tallet som er inspirasjon.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter