Audis fire elbil-plattformer

Audi planlegger ikke færre enn fire elektriskeplattformer i årene som kommer, noe som vil gi elbiler i alle størrelser,fasonger og klasser.


Audi e-tron markerte starten på elbil-satsingen til den
tyske produsenten, men dette er faktisk ikke en modell som i utgangspunktet et
laget på en spesialtilpasset helelektrisk plattform.

Grunnen er at Audi startet jobben med e-tron tidlig på
2000-tallet, og allerede i 2009 viste de fram det første konseptet av en bil
kalt e-tron.

-->
Volkswagen-gruppen (VAG) presenterte deretter en ny
plattform som biler skulle bygges på kalt MLB i 2012, og denne er såpass
fleksibel at det også er mulig å bygge elbiler på den.

Dermed ble MLB også plattformen til e-tron, og selv om det
er en moderne og fleksibel plattform er det ikke en som er spesialtilpasset
elbiler.

Mer eksakt er plattformen kalt MLB evo, og av kjente biler
som er bygd på denne kan vi nevne Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Bentley
Bentayga og Audis A6, A7, A8 og Q8.

Den står også bak elbiler som e-Golf og e-Up.

Og altså e-tron og den kommende e-tron Sportback.

E-tron er allerede her, og i størrelse befinner denne seg
mellom Q5 og Q7.

Og ja, det er selvsagt en fullverdig elbil, men det er de tre andre plattformene som virkelig skal gi Audis elbil-satsing et løft.

MEB

Volkswagen-gruppen har en svært suksessfull plattform for bilene
med forbrenningsmotorer kalt MQB (modular transversal toolkit), og denne har nå
fått sin elektriske variant, MEB (modular electrification toolkit).

Dette er verdens mest kjente elbil-plattform, og det har
vært skrevet et utall saker om VAG’s MEB-plattform spesialutviklet for elbiler i
størrelsen fra kompakt til mellomstor.

Så det er på denne at de fleste elbilene fra det store
konsernet skal lages på, deriblant store deler av ID.-serien til Volkswagen selv.

VAG har til og med åpnet for at andre produsenter utenfor gruppen
skal få bruke denne til å lage elbiler, og Ford er blant de som har takket ja
til dette.

Vi snakker ikke om den kommende Ford Mustang Mach-E, men en
helt ny modell som er under planlegging.

Denne plattformen passer også Audi perfekt, ettersom de allerede
har en drøss med modeller som i størrelse passer på MEB ‒ det være seg både
SUV, crossover og sedan.

I mars annonserte Audi en ny elbilmodell, Q4 e-tron, og
denne vil bli Audis første elbil på MEB-plattformen.

Denne modellen viser hvor bra MEB-plattformen faktisk er
satt sammen.

Q4 e-tron med sine 4,59 meter er nemlig på lengde med Q3,
men på innsiden byr den på samme interiør-dimensjoner som den langt større Q5.

Audi planlegger også flere modeller produsert på MEB, som kan
by på forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk.

J1

J1 er plattformen for de mer sportslige bilene, og denne er
allerede kjent takket være konsernvennen Porsche.

Porsche har på gang sin første rene elbilmodell kalt Taycan, og denne er satt sammen på J1.

Audi skal også ta denne i bruk, og har allerede vist fram et
konsept basert på J1 ‒ e-tron GT presentert under Los Angeles Auto Show i 2018.

Denne har en arkitektur på 800 volt, og med 590 hestekrefter
drar den seg opp til 100 km/t på 3,5 sekunder.

Plattformen er også fleksibel, og åpner for diverse oppheng
og sportslige egenskaper, som for eksempel firehjulsstyring og
sports-differensial.

E-tron GT blir etter alle solemerker ikke den eneste på J1, for Audi har flere ganger sagt at de kan bruke denne til å lage mer sportsligere modeller.

PPE

Vi er kommet til den fjerde og siste plattformen, og denne skal
stå for de store og mer luksuriøse elbilene fra Audi.

PPE som er en forkortelse for Premium Platform Electric er
utviklet av Porsche og Audi sammen, og er sammen med MEB den mest fleksible og
kan stå bak en rekke forskjellige biltyper som for eksempel sedaner og
SUV-modeller med både tohjulstrekk og quattro.

En annen likhet med MEB er at VAG også vurderer å åpne PPE
for andre merker utenfor gruppen, men dette har de oss bekjent fortsatt ikke
tatt en avgjørelse rundt.

PPE har en arkitektur som åpner for alskens nye teknologier,
og dermed vil biler fra denne plattformen kunne ha de aller nyeste løsningene.

Audi sier at denne plattformen skal brukes til biler fra og
med mellomklassestørrelsen, og skal by på mer luksuriøse versjoner av biler både
som Sportback, SUV, Avant og crossover.

Også denne åpner for en arkitektur på 800 volt, og kan by på
lynlading på 350 kW.

20 elbilmodeller

Disse fire plattformene skal altså sørge for et ras av
elektrifiserte modeller i årene som kommer, og hvor mange det nøyaktig blir er
ikke så greit å si.

Det er nå så høyt tempo i bilindustrien at målene forandrer
seg hele tiden, men per i dag er Audis plan at de innen 2025 skal tilby 30
elektrifiserte modeller hvor 20 skal være helelektriske.

Disse elektrifiserte bilene skal stå for 40 prosent av det
verdensomspennende salget.

Det tyske merket skal legge rundt 120 milliarder kroner i
potten bare rundt elektrisk mobilitet fram mot 2024, så vi skjønner at det er
en voldsom satsing nå.

Audis første elbil kom på markedet tidligere i år med e-tron,
og denne blir fulgt opp med e-tron Sportback til neste år.

Deretter er det bare å spenne sikkerhetsbeltene, for da venter
nye elbilmodeller på rekke og rad.

Fra fire plattformer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter