Audis elbiler drar salget, men sjefen truer med å kutte ned satsingen

Audi e-tron er en stor suksess i Norge, men sjefen selv vil satse på hydrogenbiler.


Det har vært en tung periode for Audi etter overgangen til
den nye målemetoden WLTP i Europa, Audis klart viktigste marked.

Produsenten har nemlig slitt med å få nok biler godkjent, og
de kan nesten ikke vente med å lansere nye modeller som kan gi de fornyet
moment.

-->
Dette gir også utslag på salget, som i april gikk ned hele
-12,8 prosent sammenliknet med samme måned i fjor. Totalt ble det levert rundt 140.300
Audier i forrige måned, og de reddes mye av suksessen til den nye Q3.

Utover året kommer det også en ny Q3 Sportback og en ny A4,
begge med stort salgspotensial.

I Norge er derimot situasjonen en helt annen, for her har
endelig forhandlerne fått en elbil å tilby elektrifiserte kunder.

Og takket være e-tron har Audi Norge allerede skrevet flere
kontrakter hittil i år enn i hele 2018.

– Fabrikken prioriterer det norske markedet, og det
innebærer at vi har Audi e-tron tilgjengelig for rask utlevering hos alle
landets forhandlere. 2019 blir et historisk godt år for Audi Norge, sier Elin
Rosnes Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Flere tusen nordmenn har bestilt den nye e-tron 55, og de første kundeleveringene har startet.

Og for de som ønsker å stå minst mulig i kø tilbyr Audi Norge
en e-tron med forhåndsdefinert utstyr som ble produsert før det ble åpnet for å
skreddersy bilene, så mange forhandlere rundt om i Norge har faktisk slike
biler for umiddelbar levering.

– For oss som importør er det viktig å få tilgang til et
volum som reflekterer interessen for bilen. Det lykkes vi med, og for kundene
innebærer det at e-tron er et alternativ for kunder som ønsker bil nå, gjennom
våre Fast Track-modeller, sier Sinervo.

«Køsniker»-versjonen er basert på utstyrsnivået til Advanced
Plus, og starter på 809.900 kroner levert Oslo. De som går for andre (og
billigere) varianter kan dog forvente seg kø, og det har allerede kommet
rapporter om kjøpere som er misfornøyde med ventetiden.

Men også andre har noen negative vibber rundt Audis elbiler –
som for eksempel Audi-sjefen Bram Schot.

Autocar intervjuet han i april, og nå skriver de at han har bestemt at Audi skal forny satsingen på hydrogenbiler.

Bakgrunnen skal være bekymringer rundt utvinningen av råstoffer
batteriene trenger, og tvil om at elbiler faktisk klarer å levere det stadig
mer krevende kjøpere forlanger. Her kommer ladetid og rekkevidde inn, to
styrker til en annen nullutslippsbil.

Nemlig hydrogenbilen.

− Vi vil virkelig øke tempoet, sier Schot ifølge Autocar.

− Vi kommer til å prioritere hydrogen brenselsceller – mer penger,
mer kapasitet og mer tiltro (til produktet).

Nå bør ingen sette kaffen i halsen av at Audi ser til
hydrogen, for merket er pekt ut av Volkswagen-konsernet til å være den som skal
satse på dette i familien som består av hele 12 forskjellige kjøretøy-merker.

Allerede i 2016 viste Audi fram en h-tron (h for hydrogen,
akkurat som e for electric i e-tron), en SUV med trekk på alle hjulene
(quattro) og en rekkevidde på 600 kilometer.

Men så kom altså e-tron på banen, og Audi vridde fokus over
på den elektriske modellen.

Et signal på at de ikke hadde helt glemt hydrogen fikk vi i
fjor sommer, da de inngikk et ganske så oppsiktsvekkende partnerskap.

Audi inngikk nemlig en svært så dyptgående samarbeidsavtale
med sørkoreanske Hyundai Motor Group. Partnerskapet rundt hydrogenteknologien består
av å dele patentlisenser, noe som i klartekst betyr at de skal dele teknologien
med hverandre.

Audi kan altså benytte teknologi utviklet av Hyundai, og det
gjør ting ganske så mye enklere for de fire ringene.

Hyundai kom nemlig med sin første masseproduserte
hydrogenbil iX35 tilbake i 2013, og har nå introdusert 2. generasjonen med Nexo
som byr på en djevelsk rekkevidde på 666 kilometer.

Hyundai Motor Group, som også har populære elbiler som
Hyundai Kona electric og Kia e-Niro, har enorme ambisjoner rundt h2-kjøretøy. Målet
er at de skal innen 2030 produsere 700.000 hydrogenelektriske systemer – årlig!

Audi på sin side skal fortsette og utvikle hydrogenteknologi
i Neckarsulm hvor det jobber rundt 17.000 personer, og her skal de altså
utvikle drivsystemer som kan brukes av hele Volkswagen-familien.

De viste altså fram 5. generasjonen av hydrogenbilen i 2016,
en 5-dørs SUV som var 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy. h-tron
quattro bød på en rekkevidde på 600 kilometer, og var virkelig en moderne bil,
både utvendig og innvendig. Sjekk selv i bildeserien litt lenger nede.

Og med støtte av sjefen sjøl skal de altså fornye satsingen,
og vi kan forvente oss en 6. generasjon litt ut i 2020-årene.

Om dette betyr døden for elbilene er vel heller tvilsomt, så
de norske forhandlerne kan nok belage seg på en liten gullalder også i årene
som kommer.

Og når vi snakker om gull. Her er en annen i den fargen,
nemlig konseptet h-tron quattro fra 2016.

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også