Audi vil rense luften rundt bilen

Elbiler slipper som kjent ikke ut CO2. Men hva om de faktisk også kunne renset den lokale luften?


Det har åpenbart Audi fundert på, og faktisk gjort litt mer enn bare det. For nå viser de fram et pilotprosjekt som faktisk renser luften. Dette er selvsagt svært spennende greier, for tenk om tusenvis, eller kanskje alle, nye biler i framtiden kan rense luften?

Audi har slått seg sammen med et tysk filterselskap som heter Mann+Hummel, og sammen har de utviklet et partikkelfilter for elbiler som samler opp svevestøv fra nærområdet.

-->
Ja, det skjer mens du kjører eller lader elbilen, og de første testene er lovende. Tidlige pilottester viser nemlig at et slikt filter allerede bidrar til å forbedre luftkvaliteten i byene.

Det er en stor misforståelse at elbiler ikke forurenser. Først går det en masse CO2 opp i luften både under produksjon av bilene og ikke minst når de store batteripakkene lages, og i tillegg etterlater elbilene og alle andre typer biler et fint støv i veitrafikken forårsaket av bremser, dekk og slitasje på veien. Faktisk står de tre tingene bak 85 prosent av støvet, og det er altså uavhengig av bilens drivsystem.

Dette støvet kan være så lite at det knapt nok er mulig å se, og er bare noen få mikrometer store med en diameter på kun 10 mikrometer. Det store problemet er at slikt støv lett kan inhaleres.

Verdens helseorganisasjon (WHO) er bekymret, og har anbefalt betydelig lavere svevestøvgrenser enn tidligere. Men eksperter har sagt at disse er umulig å komme under i store byer.

Men slaget er ikke tapt, og nå spisser Audi sverdene og gjør seg klar til kamp mot svevestøvet.

Som de fleste andre store bilmerkene har også Audi bærekraft i sentrum av sine aktiviteter, og skal etter planen bli et karbonnøytralt selskap. For å klare det må de redusere utslippene der de kan. Og det kan de via et nytt smart filter.

Mann+Hummel og Audi har utviklet et filter som plasseres i fronten som kan samle opp partikler fra omgivelsene, og fungerer på samme måte som stasjonære systemer som allerede er i bruk i noen byer.

Den mobile versjonen sørger ikke kun for at bilens egne partikkelutslipp absorberes, for eksempel fra en Audi e-tron, men også de fra andre kjøretøy – akkurat der de oppstår.

Pilotprosjektet ble lansert lansert for to år siden og skal pågå til 2024, og er nå vist fram på en grønn festival i London.

‒ Dette partikkelfilteret er et eksempel på vår streben etter innovasjon til alles fordel, og er et vellykket samarbeid med spesialiserte leverandører, forklarer Fabian Groh, en prosjektleder hos Audi-gruppen.

‒ Vi gjør allerede i dag mye på eget initiativ. Vi regner med at det også vil bli et lovkrav i framtiden, legger han til.

Filteret følger luftstrømmen foran radiatoren, og trenger kun noen få modifikasjoner på bilen for å fungere ‒ noe som også holder kostnadene nede.

Audi forklarer at filterelementet styres via det omskiftbare kjøleluftinntaket og dets mekaniske funksjon, og kan sammenlignes med en støvsuger. Ved et lignende sugeprinsipp forblir de fine støvpartiklene fast i filteret, mens luften kan fortsatt strømme gjennom det.

Så langt har filteret blitt brukt i testerbiler av Audi e-tron.

Under kjøringen filtrerer den passivt ved hjelp av bilens bevegelse ‒ luft strømmer gjennom filtersystemet som fanger opp selv de minste partiklene.

Videre sier det tyske merket at en annen mulighet er filtrering under stasjonær lading. En vifte som allerede er innebygd i alle elektriske biler transporterer luften rundt bilen gjennom radiatoren.

Løsningen utnytter dette, og ved å bruke finstøvfilteret kan også de minste partiklene absorberes, selv når bilen står i ro. Det er viktig spesielt for urbane miljøer, hvor svevestøvforurensningen er mye høyere enn i landlige områder.

Og det fungerer.

Audis testbiler har tilbakelagt over 50.000 kilometer, og ingen av e-tronene hadde noen negative effekter av de nye filtrene. Det inkluderer både varme sommerdager og hurtiglading.

Stuttgart, hjembyen til Porsche og Mercedes, er sterkt forurensende. Audi har testet sine spesielle fliterbiler der, og de sugde til seg det som var svevestøv rundt bilen.

I enda mer forurensende områder kan tre filterbiler sørge for god luft akkurat der de befinner seg, og Audi og Mann+Hummel ser for seg at det blir mulig å koble eksisterende sensorer til for eksempel værstasjoner. De planlegger også å utvikle en displaylogikk i bilen slik at passasjerene kan bestemme når systemet er aktivt og hvor mye som er filtrert.

Audi sier at filteret er enkelt å vedlikeholde og må kun skiftes når det vanlige serviceintervallet er nådd. En livssyklusanalyse av hele filtersystemet har vist at det vil utgjøre 14,9 kilo CO2-ekvivalenter.

For selve filteret er også litt bærekraftig. Det består nemlig av 15 prosent resirkulert materiale og hele systemet er 60 prosent resirkulert, melder Audi.

De har altså kommet så langt i utviklingen at de demonstrerte filteret under Greentech Festival som ble arrangert i London for noen dager siden, så det nærmer seg helt klart.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter