I 2018 kom Porsche med en melding som sendte sjokkbølger gjennom bilverden. Der og da annonserte tyskerne nemlig at de hadde gitt opp dieselmotoren, og det var et par store ting som hadde sendt den inn i skyggenes dal.
For det første vanket det milliardbøter også på Porsche etter den store dieselskandalen som ble avdekt i 2015, hvor flere merker hadde jukset med utslippstallene for biler med dieselmotorer.
-->
Men for Porsche stoppet ikke elendigheten der, for de slet også med nye dieselmotorer som gjorde at de måtte innkalle nye biler for å oppdatere disse.
Porsche fikk altså nok, men understreket i samme åndedrag at de ikke gravla dieselmotoren. «Den er bare ikke noe for oss», lød det fra tyskerne.
Porsche hører hjemme i Volkswagen-gruppen, og samarbeider blant annet tett med Audi om å bygge framtidens elbiler.
Men klokkene kimer ikke for dieselmotoren hos merket med de fire ringene, for Volkswagen har nemlig en særs imponerende TDI i sitt sortiment.
Denne kommer i flere utgaver, og finner blant annet veien til den nye Q5 Sportback som er rett rundt svingen.
Audi har utstyrt den nye Sportback-versjonen med tre motoralternativer, to TDI og en bensindrevet TSFI.
Innstegsversjonen til den helt nye Audi Q5 Sportback er en 2-liters TDI-motor med 204 hk og 400 Nm (Q5 Sportback 40 TDI), og denne klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder og har en toppfart på 222 km/t.
Neste dieseltrinn er Q5 Sportback 50 TDI, og denne kan skilte med hele 286 hk og 620 Nm, og her spurter den ganske så store SUV-modellen opp til 100 km/t på 5,7 sekunder og klarer 240 km/t på Autobahnen.
Bensinmotoren er en 2-liters TFSI og sitter i utgaven kalt Q5 Sportback 45 TFSI, hvor 265 hk og 370 Nm tar den fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder. Denne kan skilte med en toppfart på 240 km/t.
Men nå som Audi også kliner til med en Sportback av Q5, gjør de det samme med SQ5 ‒ et enda mer sportslig alternativ i Q5-familien.
Slik ser den ut:
Her finner vi en enda sterkere 3-liters TDI under panseret, og nå spretter kreftene opp til formidable 341 hk og 700 Nm. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig mellom 1.750- og 3.250 r/min, så her kan du trekke et helt vogntog etter bilen om du vil.
Det går unna om du trykker gasspedalen i gulvet også, for 0-100 km/t fyker unna på 5,1 sekunder med en SQ5 Sportback. Toppfarten er som vanlig for sterke tyske biler elektronisk sperret til 250 km/t, for fortere enn det behøver du uansett ikke å kjøre.
Audi har spikket videre på V6-motoren, og har blant annet satt på en ny kompressor som driver turboen og en ny intercooler som skal sørge for at kreftene blir raskere tilgjengelig.
Den nye dieselkjempen får også hjelp av et nytt 48V mildhybridsystem, som blant annet sørger for at bilen kan cruise i 40 sekunder med motoren helt avslått. Det bør også hjelpe på forbruket, og dermed utslippet.
I likhet med 3.0 TDI i Q5 50 er også SQ5 Sportback utstyrt med en 8-trinns tiptronic-kasse, og selvsagt kommer dronningen i familien også med enda bedre bremser, mer tunet understell og et enda mer sportslig eksteriør og interiør.
Her kan du se hvordan den nye SQ5 Sportback ser ut. Ja, den som kun kommer med en dieselmotor.
Les også: