Den tyske produsenten har ikke tenkt å gi opp dieselen uten
kamp, og vi vet at de tidligere har sagt at den nye SQ5 kommer med en 3.0 V6
TDI med 347 hestekrefter. Nå viser det seg at den motoren som er en mildhybrid som ved
hjelp av en turbo har et dreiemoment på hele 700 Nm fra så lavt som 2.500 r/min
også havner i diverse andre S-modeller.
S4, S5, S6, S7 i tillegg til den nevnte SQ5. Motoren slurper ifølge Audi i seg
kun 0,62 liter diesel på mila, så tross alle kreftene er den ikke kjempetørst. Tyskerne plasserte en diesel i de mer potente S-modellene for
første gang i 2013, og nå tar de nok et historisk steg med også å introdusere elektrisk
drift. For første gang kombinerer Audi 48 volts mildhybrid kalt electric powered compressor (EPC) med en
V-TDI-motor, og dette vil selvsagt hjelpe på akselerasjonen og ved lavt turtall.
Mildhybriden kan også ved mellom 55 og 160 km/t cruise opp til 40 sekunder ved
kun elektrisk kraft, og det maksimale elektriske kraften er oppgitt til 8 kW. I disse elbil-tider kan vi også opplyse at modellen med en 73-liters
tank faktisk kan rulle 1.170 kilometer før tanken må fylles, så du trenger i
teorien kun en stopp om du kjører hele Norge på langs. TDI-motoren i S6 og S7 kommer med 349 hk, mens S4, S5 og SQ5
kommer med 347 hk og 700 Nm mellom 2.500 og 3.100 r/min. I tillegg hjelper turboen med 2.400 bar som kan presse opp til 1.100 kilo med luft per time til, og pakken sender for eksempel en S6 opp til 100 km/t på 5,0 sekunder. Bilene har en elektronisk toppfart på 250 km/t.
konkret snakker vi om S4, S4 Avant, S5 Coupé, S5 Sportback, S6, S6 Avant, S7
Sportback, SQ5 og SQ7. Her er bilder av de kommende S TDI-modellene. Les også: