Audi RS 3 satte ny rekord

Den nye RS 3 smadret den tidligere kompaktbil-rekorden rundt Nürburgring Nordschleife. Se video.


I midten av juli kunne Audi presentere en helt ny RS 3, denne viltre lommeraketten som er en potent søster av A3-modellen.

Det meste var selvsagt nytt, også motoren. Vel, på en måte, for under panseret sitter en 2.5-liters TFSI som har vunnet sin klasse i kampen om årets beste motorer hele ni ganger, men også denne er fornyet i Audi RS 3 i 2022-utgave.

-->
Audis sportsavdeling har fintunet den 5-sylindrede motoren til 400 hestekrefter ved 5.600 r/min og et dreiemoment på 500 Nm mellom 2.250 og 5.600 r/min.

Men den aller største nyheten heter noe så kryptisk som «Torque Splitter», noe som rett og slett betyr at dreiemomentet kan splittes eller fordeles om du vil.

Dette er den første Audi-modellen som får en slik teknologi, og rent praktisk betyr det at systemet selv kan regulere dreiemomentet til hvert av bakhjulene. Så her kan systemet selv redusere kraften på det ytterste bakhjulet om bilen for eksempel er på vei til å understyre, og dermed sikre enda bedre kjøreegenskaper gjennom svingen.

Audis RS-ingeniører og utviklere har selvsagt vært spent på hvordan dette vil slå ut rundt en racerbane, for det har de vært langt fra sikre på.

‒ Da vi startet utviklingen, visste vi ikke hvor raskt vår kompakte sportsbil virkelig ville være på Nordschleife, sier Audi RS 3 teknisk prosjektleder, Marvin Schwätter.

‒ Men i løpet av utholdenhetstester bestemte vi oss for at vi kunne oppnå veldig gode tider, og sette ny rekord.

Det er bare en måte å finne ut hvor raskt den er rundt verdens mest krevende racerbane, og det er selvsagt å sende nye RS 3 rundt den 20,8 kilometer lange Nordschleife.

Det er viktig at bilene som skal sette nye produksjons-rekorder faktisk er original, noe også Audi RS 3 var. Men Audi tok et lite grep, og det var å slippe litt luft ut av dekkene den kan fås med, semi-slicks Pirelli P Zero «Trofeo R».

‒ Vi har ikke ubegrensede muligheter til å prøve oss på en rekord som dette, sier testfører Frank Stippler.

‒ Derfor er det alltid nødvendig å gjøre litt på den dagen det gjelder, spesielt når det gjelder dekktrykk. For det påvirker også hvordan dreiemoment-splitteren fungerer.

Og som vi allerede avslørte i tittelen, Audi RS 3 leverte så det holdt.

Målet var en runde raskere enn 7:45,39 minutter, satt av Laurent Hurgon bak rattet på en Renault Mégane R.S. Trophy-R tilbake i 2019. For dette er også rekorden for kompakte biler.

Stippler og RS 3 gjorde kort prosess på den, og ble klokket inn til 7:40,748 minutter ‒ 4,64 sekunder raskere.

Og bare så det er sagt, Nürburgring-banen har selv godkjent rekorden, så det er innenfor å slippe ut litt luft fra dekkene.

Nürburgring har til og med publisert en video fra rekordrunden, så her kan du sitte på med Stippler rundt selveste Nordschleife. Men heng med videre, for det kommer også flere bilder lengre ned i saken.

‒ Generelt er den nye RS 3 mye mer smidig når du kjører fra midten av svingen og ut når du akselererer, forklarer Stippler.

‒ For meg er «Torgue Splitter» et kvantesprang når det gjelder smidig kjøring.

En annen ting som helt sikkert hjalp var den nyutviklede RS Performance -kjøremodusen, som er spesielt kalibrert for racerbanen. Her sørger altså dreiemoment-splitteren for en mest mulig nøytral håndtering med tanke på overstyring eller understyring, og åpner for at føreren kan gi gass tidligere i svingen. Det hjelper selvsagt på når man skal fortest mulig rundt en racerbane.

Audi satte den nye rekorden tilbake i juni, men har altså holdt dette hemmelig til den nye Audi RS 3-modellen faktisk gjennomførte sin premiere.

Audi Norge sier at de åpner for bestillinger av nye RS 3 til høsten, og da blir også prisene klare.

Men allerede nå kan vi jo sjekke ut bildene av Audi RS 3 rundt Nordschleife, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter