Audi har virkelig hastverk, for sjekk denne tidslinjen. 14. april ble Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron lansert. 22. april åpnet Audi Norge for bestillinger. Og 31. mai kommer de første bildene av den nye elbilmodellen på norsk jord.
Og det er kanskje ikke noe rart at Audi stresser litt med denne bilen, for her er det snakk om en elbil laget på den etter hvert berømte MEB-plattformen som går rett inn i det brennhete segmentet for litt mer kompakte SUV-modeller.
-->
Prisen bør heller ikke skremme altfor mye, for Audi Norge har presset startprisen til rett under 400.000 kroner.
– Responsen etter at bilen ble vist og vi åpnet for salg 22. april har vært helt enorm, sier da også Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
‒ Vi forventet god respons på bilen, da Q4 e-tron leverer på det som er viktig for norske bilkjøpere, men det er tydelig at Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron virkelig har truffet de norske kundene. Det er derfor utrolig gøy at de første bilene nå er i landet – deriblant Q4 50 e-tron med quattro.
Et par andre ess Q4 e-tron har er rekkevidder opp mot 520 kilometer, hurtiglading som gir opptil 130 km rekkevidde på 10 minutter, et bagasjeromsvolum på 520 liter (1.500 liter om baksetene legges ned) og hengerfeste (bilene med bakhjulsdrift kan trekke hengere på 1.000 kg, quattro 1.200 kg).
Alt dette faller åpenbart i smak hos norske kunder, noe også Audi i Tyskland er klar over.
– Det veldig gøy at vi har bilene i Norge allerede nå, så kort tid etter verdenspremieren. Det viser at Audi-fabrikken prioriterer det norske markedet, og at vår elektrifiserte marked er viktig for dem, sier Sinervo.
Nå er kanskje ikke det veldig rart, for til tross for at Audi e-tron er en ganske luksuriøs og litt dyrere elbil sendte norske Audi-kunder den rett til topps på salgslistene i 2020.
Det bør dermed bo mye potensiale i lillesøster Q4 e-tron.
‒ Det er liten tvil om at Audi mener alvor med den elektriske satsingen, og at Norge spiller en sentral rolle i utrullingen av den elektriske offensiven. Vi så det med Audi e-tron, og vi har igjen sett det med det nye Audi e-tron GT og nå sist Q4 e-tron, understreker Sinervo.
Og hun har en gla’melding til de som har kastet seg rundt og bestilte en ny elbil etter at Audi Norge åpnet for salg.
‒ Vi forventer mange båter med Q4 e-tron i ukene og månedene som kommer, så nå gleder vi oss bare til å levere ut biler til de første kundene i løpet av sommeren, sier Elin Sinervo.
Hvor viktig Norge nå faktisk er for Audi kom klart fram under verdenspremieren for Q4 e-tron. Der kunne nemlig Audi opplyse at bilene kom for salg i juni, men det var altså resten av Europa.
For her hjemme åpnet altså salget bare en drøy uke etter verdenspremieren, med det resultatet at de første elbilene faktisk allerede er på plass.
Her er beviset på akkurat det:
Les også: