Det er godt nytt at Audi nå er på plass i ørkenrally-mesterskapet med en ren elbil. For den utviklingen Audi Sport og Q-gjengen nå legger ned i ørkenraceren RS Q e-tron vil etter hvert komme elbilene til gode, for motorsport er en viktig utviklingsarena også for elbilene. Og det er grunn til å se fram til hva dette resulterer i, for allerede i januar kunne RS Q e-tron notere seg for den første etappeseieren under Dakar-rallyet som ble toppet med å vinne den påfølgende VM-runden i Abu Dhabi ‒ og det med en elbil som åpenbart hadde et stort utviklingspotensiale. For foran kommende Marokko Rally og ikke minst med tanke på neste års Dakar Rally har de endret svært mye på bilen ‒ faktisk så mye at de har gitt den et litt nytt navn ‒ Audi RS Q e-tron E2. Ja, denne ikoniske benevnelsen de elleville Audi quattro-bilene hadde i gruppe B i rally på 1980-tallet. ‒ Vi hadde en god debut i Dakar med Audi RS Q e-tron som førte til våre første etappeseire i en motorsportdisiplin som er ny for oss, sier Rolf Michl, administrerende direktør i Audi Sport og ansvarlig for motorsport hos Audi. ‒ Hele teamet utmerker seg og trekker i samme retning. Som vanlig på et så tidlig stadium ble sjåførene, kartleserne og teknikerne raskt enige om de neste utviklingsmålene. Vi har oppsummert resultatet i en ny evolusjonspakke – RS Q e-tron E2. Dette markerer starten på andre fase av utviklingsprogrammet. I oktober vil Team Audi Sport forberede seg til Dakar Rally 2023 med den nye prototypen i Marokko. Det er dårlig nytt for konkurrentene. For Audi har endret svært mye på bilen. De har bygd et helt nytt karosseri som er langt mer aerodynamisk, de har flikket på kraftoverføringen og teknologien rundt drivverket, gjort tyngdepunktet lavere og bygd om cockpiten slik at den er langt mer tilpasset de to som sitter på innsiden. Resultatet er faktisk at den litt overvektige RS Q nå har blitt for slank i henhold til regelverket, men det er jo et ganske enkelt problem å løse. Den ville ørkenraceren er fortsatt drevet av to elmotorer som er løftet fra Audis Formel E-program, og total systemeffekt er på 288 kW (386 hk). Bilen er utstyrt med et batteri som veier 370 kilo og har en kapasitet på 52 kWh, og ladefarten lyder på 220 kW.
