Da Audi introduserte Q3-modellen i 2011 ble den en lillesøster til Q5 og Q7, og den mer kompakte, den gang kun 4,39 meter lang, ble raskt en favoritt.
Siden har tyskerne fylt på med en 2. generasjon i 2018, da på 4,49 meter, og nå er det altså duket for en 3. generasjon av det som er en bestselger over hos de fire ringene.
– Med totalt mer enn to millioner solgte biler over hele verden siden lanseringen av første generasjon, er Audi Q3 en av våre mest solgte modeller og har høy status i produktporteføljen vår, sier Gernot Döllner, administrerende direktør hos Audi.
– Med 3. generasjon av Audi Q3 fornyer vi en viktig modellfamilie som en del av vår produktsatsing og styrker vårt utvalg med en kraftig plug-in hybrid og effektive forbrenningsmotorer. Den nye modellen kombinerer effektivitet, kjøredynamikk og komfort.

Nå blir nye Q3 ikke veldig relevant her hjemme, hvor avgifter har satt en stopper selv for ladehybrider som fungerer som elbiler i hverdagen. Slik som den ene utgaven av nye Q3.
For i tillegg til en mildhybrid bensiner som også kommer som quattro og en dieselutgave byr Audi på en Q3 SUV e-hybrid med 200 kW/272 hk. Denne er utstyrt med et ganske gavmildt batteri på 25,7 kWh, og dette åpner for elektriske rekkevidder helt opp i 119 kilometer, viser tall før den er endelig typegodkjent.
Og som en bonus slenger Audi på med ganske ok lading for denne ladehybriden, for her er makseffekten 50 kW og opp til 80 prosent kapasitet går på unna på under halvtimen.
Praktisk er også bagasjerommet, og den nye Q3 har et på 488 liter. Men her er det mulig å skyve baksetene forover, og da åpner det seg for 575 liter. Om seteryggene legges ned går dette opp til 1.386 liter, og det er mulig å slepe med seg en henger på rundt 2.100 kilo.
I tillegg har Audi selvsagt gått over resten av bilen, både innvendig og utvendig. Her er det blant annet et enda mer justert understell, enda flere muligheter for personalisering og nye adaptive lysfunksjoner gjennom ny mikro-LED-teknologi i de digitale Matrix LED-frontlyktene. Det er også mulig å få bilen med OLED-lys bak.
– Med interiøret i Audi Q3 overfører vi den digitale scenen fra fullstørrelsesklassen til kompaktsegmentet, forklarer Geoffrey Bouquot, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi.
– Et innovativt betjeningskonsept og en rekke assistansesystemer øker sikkerheten og komforten og gjør Audi Q3 til den ideelle digitale følgesvennen i hverdagen.

Av nyheter byr den kommende Q3-utgaven på et ratt med to nye hendler, den til høyre fungerer som girvelger og den til venstre som betjeningselement for lysfunksjoner og vindusviskere.
En annen nyhet for Audis kompaktmodeller er at det er mulig å bestille nye Q3 med akustiske glass til sidevinduene foran, noe som bør gjør det enda litt mer behagelig, spesielt i høye hastigheter.
Bilen får seg selvsagt også et løft når det kommer til assistentene, og dette inkluderer også førerovervåkning og en parkeringsassistent som faktisk kan trene opp føreren til å gjøre dette best mulig. Og ja, det er også en ny ryggeassistent.
Når det gjelder pris så starter den billigste på 44.600 euro på hjemmebane i Tyskland, og det er i skrivende stund 510.000 kroner. Om den noensinne dukker opp i Norge er dog et annet spørsmål.
Her er flere bilder av den rykende ferske Audi Q3:
Les også: