Da Audi introduserte Q3-modellen i 2011 ble den en lillesøster til Q5 og Q7, og den mer kompakte, den gang kun 4,39 meter lang, ble raskt en favoritt.
Siden har tyskerne fylt på med en 2. generasjon i 2018, da på 4,49 meter, og nå er det altså duket for en 3. generasjon av det som er en bestselger over hos de fire ringene.
Nå blir nye Q3 ikke veldig relevant her hjemme, hvor avgifter har satt en stopper selv for ladehybrider som fungerer som elbiler i hverdagen. Slik som den ene utgaven av nye Q3.
For i tillegg til en mildhybrid bensiner som også kommer som quattro og en dieselutgave byr Audi på en Q3 SUV e-hybrid med 200 kW/272 hk. Denne er utstyrt med et ganske gavmildt batteri på 25,7 kWh, og dette åpner for elektriske rekkevidder helt opp i 119 kilometer, viser tall før den er endelig typegodkjent.
Og som en bonus slenger Audi på med ganske ok lading for denne ladehybriden, for her er makseffekten 50 kW og opp til 80 prosent kapasitet går på unna på under halvtimen.
Praktisk er også bagasjerommet, og den nye Q3 har et på 488 liter. Men her er det mulig å skyve baksetene forover, og da åpner det seg for 575 liter. Om seteryggene legges ned går dette opp til 1.386 liter, og det er mulig å slepe med seg en henger på rundt 2.100 kilo.
Av nyheter byr den kommende Q3-utgaven på et ratt med to nye hendler, den til høyre fungerer som girvelger og den til venstre som betjeningselement for lysfunksjoner og vindusviskere.
En annen nyhet for Audis kompaktmodeller er at det er mulig å bestille nye Q3 med akustiske glass til sidevinduene foran, noe som bør gjør det enda litt mer behagelig, spesielt i høye hastigheter.
Les også:
- Ingen Tesla-skam å spore i Skandinavia
- Sjekk denne utgaven av Skoda Enyaq
- BMW’s elbilrevolusjon nærmer seg