Ladetiden er sammen med rekkevidden sett på de to store ulempene med elbiler sammenlignet med andre typer kjøretøy, men bilmerkene jobber hardt for å gjøre dette enda mer konkurransedyktig.
Audi er blant disse, for det tyske premiumsmerket har på gang en skikkelig elbilsatsing. Faktisk så mye at i år vil de presentere flere nye elektriske modeller enn de tradisjonelle, noe som aldri tidligere har skjedd i Audi-merkets historie.
-->
Planen for det tyske merket er å ha over 20 elektriske modeller i 2025, og den neste som kommer er allerede introdusert ‒ Audi Q4 e-tron som har en startpris rett under 400.000 kroner.
Den nye elbilen har en maks ladehastighet på 125 kW, noe som betyr inntil 130 nye kilometer på 10 minutter under ideelle forhold. Raskt, men i framtiden vil det gå betydelige fortere enn dette.
En tredje ting som kanskje skremmer noen fra elbiler er ladekøer, og er det noen som misliker sike er det premiumkundene. Ja, de som gjerne går fra loungen rett til fast-tracken på flyplassen. Dette tar nå Audi konsekvensen av.
Så de har likegodt laget seg en flyttbar lade-lounge som både kutter ned ladetiden, fjerner køproblematikken og lar brukerne slappe av i det vi innbiller oss er en behagelig og rolig atmosfære.
Audis nye lade-lounge består av seks HPC-stasjoner (high-power charging) med en total lagrinskapasitet på 2,45 Mwh, og denne blir lagret gjennom brukte elbilbatterier.
Opplegget er altså å fylle batteriene med strøm, som deretter brukes til å fylle opp elbilene. Laderne åpner for opp mot 300 kW, og med en for eksempel Audi e-tron GT som tilbyr maks 270 kW hastighet vil det lades opp mot 100 kilometer i løpet av fem minutter. 5-80 prosent vil kunne ta 23 minutter.
‒ Ladesenteret legemliggjør vår ambisjon for den elektriske tidsalderen, og fremhever Audis engasjement for «Vorsprung durch Technik», sier Oliver Hoffmann, styremedlem for teknisk utvikling av Audi.
‒ En fleksibel HPC-ladepark med høy ytelse som denne krever ikke mye fra det lokale strømnettet og bruker et bærekraftig batterikonsept. Våre kunder har fordeler på mange måter: fra muligheten til å gjøre eksklusive reservasjoner, et salongområde og korte ventetider takket være høy ytelse. Dette samsvarer godt med premium-konseptet.
Forspranget ligger altså i teknikken, og for å lette på trykket når disse parkene skal lades opp har også Audi utstyrt de med solceller som jo er en ganske så grønn energi.
Og Audi er ikke vanskeligere enn at de også åpner for andre bilmerker, men da kun om det er ledig kapasitet. Så ja, de har prioriteringene i orden.
Nå leter Audi etter en passende plass for et pilotanlegg i Tyskland som skal teste ut konseptet i løpet av året, og om det går som det tyske merket håper vil det dukke opp flere slike eksklusive ladeparker i framtiden.
Så hvem vet, kanskje dukker det også opp slike i Norge?