La oss ta desember-statistikken først, for her skjedde det noe historisk.
Det ble nemlig registrert et hav av nye elbiler i julemåneden, men det betyr dessverre ikke at det var at mange som fikk seg en diger gave under treet. Bølgen av nyregistreringer ble anført Tesla med 4.232 nye Model 3, mens Volkswagen fikk skilt på 2.303 nye ID.3, viser statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
-->
Det er ganske vanlig at bilmerker registrerer biler i desember, både av hensyn til salgstall, nye avgifter og for Volkswagens del med ID.3 for å få ned snittet på det totale utslippet. Det betyr altså ikke at alle disse bilene faktisk er solgt, men kun registeret av forhandlerne.
I desember satte altså Tesla og Volkswagen en ny standard for dette, og sørget for at det ble satt en ny solid desember-rekord for nybilregistrering.
Totalt ble det registrert hele 20.574 nye personbiler i desember, og, hold deg fast, det var en oppgang på uvirkelige 82,8 prosent mot desember 2019.
Model 3 og ID.3 sørget også for at 66,7 prosent av registreringene var nullutslipp ‒ altså var to av tre nye biler elbiler i forrige måned.
Etter Model 3 og ID.3 fulgte Volvo XC40 med 850 registeringer, fulgt av Nissan Leaf med 692 og Polestar 2 med 670 registeringer.
Men det aller viktigste er selvsagt hvilke biler som ble mest registrert i 2020, og som dermed også kan smykke seg med tittelen som årets mest solgte bil.
Det ble ikke overraskende Audi e-tron, som har hatt et solid tak på konkurrentene gjennom hele året.
Allerede i januar i fjor føk den til topps med 902 registeringer, nesten dobbelt så mange som de nærmeste konkurrentene. Den fulgte opp med å være mest populær både i februar, mars, april, juli og august, og hadde da et så stort forsprang at kampen i realiteten var over.
Totalt endte e-tron opp med 9.227 registreringene ifølge OFV, og var 1.457 biler foran Model 3. ID.3 fulgte rett bak Teslas mest populære elbil med 7.754 registreringer, kun 16 små registreringer unna Model 3.
At en så dyr bil som e-tron går til topps er selvsagt unikt, og nordmenn har brukt enorme summer på denne elbilen. Vi vet ikke hva snittprisen på e-tron-modellene var, men om vi tar utgangspunkt i 700.000 kroner viser kalkulatoren av vi har handlet e-tron for den nette sum av 6,5 milliarder kroner. Jepp, det er ganske så sjukt.
Den fjerde mest populære bilen i 2020 var den som var aller mest populær i 2018, Nissan Leaf, som endte opp med 5.221 registreringer.
Resten av topp-10 for 2020 var: Volkswagen Golf (5.068), Hyundai Kona (5.029), Toyota Rav4 (4.412), MG ZS (3.720), Mercedes EQC (3.614) og Mitsubishi Outlander (3.258).
Blant merkene var det kun en sjef, og Volkswagen holdt stand som folkebilen med 19.273 registeringer. Toyota tok en ganske klar 2. plass med 12.882 registreringer, mens e-tron skjøv Audi opp til 3. plass med 10.269 biler.
Videre nedover var det ganske jevnt, men BMW ble nummer fire med 9.625, Volvo nummer fem med 9.412 og Tesla nummer seks med 8.737. Det rene elbilmerket merker nå at konkurransen hardner til, og var ikke i nærheten av 2019 hvor de noterte seg for 18.798 registeringer.
Resten av topp-10 var slik: Mercedes (7.808), Hyundai (7.627), Skoda (7.204) og Nissan (6.059).
Toyota kan være fornøyd med bredden i modellutvalget, for det japanske merket var det eneste som klarte å få hele fire modeller inn på topp-20-listen. Yaris endte på 15. plass, Corolla på 16. plass og C-HR på 20. plass, i tillegg til nevnte Rav4 på 7. plass.
Tallene fra OFV viser at nybilsalget endte på 141.412 i 2020, noe som ikke er så aller verst med tanke på koronapandemien. Tilbakegangen var kun på 0,7 prosent, og ikke overraskende førte elbilene an.
Registreringene av nullutslippsbiler økte med 27,3 prosent, og totalt ble det registrert 76.804 biler helt uten utslipp. Elbilandelen var dermed 54,3 prosent i 2020.
De rene bensin- og dieselbilene er i ferd med å forsvinne helt, og bensinbilene hadde kun en markedsandel på 8,0 prosent og dieselbilene på 8,6 prosent i 2020. Hybridene utgjorde 29,1 prosent av nybilene som ble registrert i 2020.
At nordmenn elsker firehjulsdrift viser også OFV-statistikken. Totalt hadde 46,6 prosent av nybilene i fjor 4x4, og det til tross for at flere av de populære elbilmodellene fortsatt kun kommer med tohjulsdrift.
Registreringene av nye tunge MC gikk opp 8,4 prosent i 2020, nye mopder med 3,6 prosent og nye ATV med 2,1 prosent. Resten av kjøretøysgruppene hadde en nedgang, noe som inkluderer nye lastebiler, busser, traktorer, lett MC og snøscootere.
Les også: