Audi A3 blir ladbar og får lang elektrisk rekkevidde

I jakten på å utslippskutt lanserer nå Audi en ladbar hybrid av den populære A3 med en ganske så bra elektrisk rekkevidde.


EU kommer stadig med strengere krav til bilprodusentene, og det betyr også saftige bøter for de som ikke klarer å innfri utslippskravene.

Løsningen er mer elektrifiserte biler, så bakgrunnen for et ras av nye elbiler er ikke kun at bilmerkene nå har blitt miljøfrelste ‒ for de tvinges også på en måte til det.

Kravet i 2019 var 130 gram CO2 per kilometer for hele bilparken, noe som vil si at snittet til for eksempel rundt alle Audi-modellene maksimalt kunne være på 130. Snittet i EU inkludert EØS-landene var da også på 122,4 g CO2/km i fjor.

Men skruen strammes ytterligere, og fra 2021 senkes dette til 95 g CO2/km, og en løsning for å krype ned til denne er altså å lage elbiler som jo har 0 gram CO2 per kjørte kilometer.

En annen er å lage litt mer elektrifiserte versjoner av vanlige bensin- og dieselbiler, og det er her de ladbare hybridene kommer inn.

Elbiler passer langt fra for alle og er dessuten dyre å produsere, men markedet for ladbare hybrider er nesten like stort som for bilene med kun forbrenningsmotor og er langt billigere å lage med sine mindre batteripakker.

Audi går for begge disse løsningene, og bør ligge godt an i forhold til utslippskravene ‒ mye takket være elbilen e-tron som har blitt en formidabel salgssuksess her i Norge.

Men de har gardert seg med en rekke nye ladbare biler også kalt PHEV, inkludert slike versjoner av A6, A7, A8, Q5 og Q7.

Nå har de også kastet seg over de mer kompakte modellene, og har klar en ladbar versjon av A3.

Den nye viderefører konseptet fra A3 Sportback e-tron, og A3 Sportback 40 TFSI e senker det generelle utslippet til Audi ganske så betraktelig.

Under panseret har Audi puttet en 1.4-liters TFSI-motor som yter 150 hk med et dreiemoment på 250 Nm, men det finnes altså også en elmotor som sørger for driften.

Denne er langt sterkere enn den i forgjengeren, og byr på 109 hk og 330 Nm, og er som tidligere integrert i huset til den 6-trinns S tronic-girkassen.

I fellesskap yter de to motorene hele 204 hk og 350 Nm, noe som gjør at den kompakte modellen klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder og toppfarten er på solide 227 km/t.

Men de fleste av dagens biler går fort nok uansett, og det som er interessant med en ladbar hybrid er jo den elektriske rekkevidden.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e har et batteri på 13 kWh, omtrent 48 prosent større enn tidligere.

Og med den rene elbilen e-tron har Audi også fått erfaring rundt hvordan man tar vare på elektriske drivverk, så den ladbare hybriden kan kjøre utslippsfri selv midt på vinteren her til lands ‒ helt ned til -28 grader.

Rekkevidden økes også betraktelig, og kan nå fungerer som en elbil i hverdagen. Den klarer nemlig hele 66 kilometer med elektrisk drift, nærmere 20 kilometer mer enn tidligere. Den elektriske toppfarten er på 140 km/t.

Ladingen har en maks effekt på 2,9 kW, og batteriet fylles da på rundt fire timer.

PHEV-versjonen kommer også med to spesielle hybrid-innstillinger via MMI-grensesnittet, en for å beholde strømmen i batteriet og en for å lade opp batteriet for eksempel ved regenerering under bremsing.

Den kompakte bilen får også en egenskap som normalt er å finne å langt mer sportslige hybrider.

Om den dynamiske kjøremodusen er valgt og girvelgeren er satt til S, byr den hybriden på sine sportslige egenskaper. Når føreren tramper gasspedalen i bånn for en såkalt kickdown, så kobles en 10 sekunder boost-funksjon også inn og gir ytterligere skyv.

Bakerst byr dog ikke en A3 Sportback 40 TFSI e på den aller største plassen, for bak de fem sitteplassene må man ta til takke med en plass for 280 liter med bagasje. Bakseteryggene kan dog legges ned, og da blir i så fall maksimal lasteplass på 1.100 liter.

Den ladbare hybriden får selvsagt alle de som funksjonene og teknologien som den nye generasjonen A3 som ble lansert tidligere i år byr på, inkludert den 3. generasjonen av infosystemet kalt MIB.

Så hva er utslippet til den ladbare hybriden i A3-familien?

Jo, med blandet kjøring er forbruket oppgitt til pene 0,14-0,15 liter på mila, noe som i så fall gir et CO2-utslipp på 24 g CO2/km.

Det er nesten ingenting, det.

Her er bildene av den nye Audi A3 Sportback 40 TFSI e:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter