- Annonse -
HjemElbilerAstra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn.

Det står skrevet i stein, eller på grillen, at Opel skal satse på elbiler, for de har nemlig en logo som allerede henviser til elektrisitet ‒ nemlig et lyn. Eller som logoen er døpt ‒ Blitz. Den så dagens lys i 1963.

- Annonse -

I 2020 kunne tyskerne vise en litt mer modernisert logo, og det var et par spesielle grunner til det. Opel hadde nemlig på gang en ny front som nye biler skulle utstyres med, et Vizir. Og bilene var i ferd med å bli enda mer elektrifisert, så de ville at lynet skulle bli mer synlig. Dermed slanket de selve ringen rundt Blitzen.

Den elektriske revolusjonen har også kommet i form av elbilene Corsa-e og Mokka-e, og nå får de en tredje søster som baner vei for framtidens Opel.

‒ Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

I motsetning til de helelektriske utgavene av Corsa og Mokka får ikke Astra en e bak navnet sitt, men heter altså Astra Electric. Det er muligens for å vise at den ikke har det samme drivverkoppsettet som de to søstrene, for i Astra er det litt mer krefter og et litt større batteri.

- Annonse -

Astra Electric ruller mer i hjulsporene til den nye Peugeot e-308 med en elmotor på 156 hk og 270 Nm, og batteriet er på 54 kWh brutto og forbruket er opplyst til 12,7 kWh ‒ akkurat som den franske elbilen som ble presentert i september.

Alt dette gir ifølge Opel en rekkevidde på 416 kilometer, mens importør Stellantis Norge oppgir denne til 413 kilometer. Så det er mulig de norske utgavene får utstyr som senker denne med 3 kilometer.

Når det lades åpner Opel Astra Electric for 100 kW, og ladetiden opp til 80 prosent opplyses til 30 minutter. De sier dog ikke om dette gjelder fra for eksempel 0-80, 10-80 eller 20-80 prosent.

Når det gjelder ombordladeren som brukes til hjemmelading åpner denne for 11 kW.

- Annonse -

Opel sier heller ikke noen om akselerasjonen til Astra Electric, men opplyser at toppfarten lyder på 170 km/t ‒ noe som ifølge dem er 10 km/t og endog 20 km/t mer enn hva de fleste andre lignende elbilene kan by på. Den er altså hakket mer tilpasset Autobahn, denne lynveien som åpner for nærmest grenseløse hastigheter.

Tyskerne byr altså på to utgaver av Astra, og stasjonsvognen Astra Sports Tourer Electric åpner for hele 516 liter med bagasjeplass. Men det er med seteryggene bak i oppslått stilling, og legges disse ned åpenbarer det seg hele 1.553 liter med plass bakerst.

Så plassen bak er bare marginalt mindre enn i den nye Opel Astra Sports Tourer i hybriddrakt, og bilen som ble vist fram for eksakt ett år siden har en bagasjeplass på henholdsvis 548 og 1.574 liter. Grunnen er selvsagt at batteriet er plassert lav i gulvet, noe som også gir et bedre tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper.

Slik ser de to helelektriske Astra-utgavene ut:

På innsiden kommer elbilen med to skjermer på totalt 20 tommer, og også noen fysiske knapper. For Opel akter ikke å gi helt slipp på disse, så sentrale funksjoner kan fortsatt styres ved bruk av slike. Det setter garantert mange pris på.

Opel Astra Electric er også utstyrt med et head-up-display og kommer med norsk stemmegjenkjenning, og begge delene gjør at føreren kan holde enda mer fokus på trafikkbildet.

Det tyske blitzmerket sier at de skal åpne for reservasjoner av kommende Astra Electric til våren, så forhåpentlig er den ikke altfor langt unna.

I mellomtiden kan du sjekke ut bildene av den helelektriske utgaven av Astra, en modell som ble introdusert så langt tilbake som i 1991:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Polestar var en av merkene som var på plass da eCarExpo ble arrangert i Stockholm for en drøy uke siden. (Foto: eLife)

Stor elbilmesse til Norge

Det skulle bare mangle at verdens mest modne elbil-marked også får besøk av eCarExpo, noe som skjer til neste...
Denne bilen sladdet seg rett inn i Guinness rekordbok. (Fotos: Skoda)

Skoda Enyaq driftet seg inn i rekordboka

Lyst å bli en del av Guinness rekordbok? Da trenger du en Skoda Enyaq, en isbelagt innsjø og litt...
Alle nye elbiler fikk nye avgifter 1. januar, men nå tar både Nissan og Ford grep. (Foto: Nissan/Ford)

Glad-nyhet for to populære elbiler

Moms og vektavgift har gitt dyrere elbiler, men Nissan og Ford liker det så dårlig at de tar grep. Fra...
Denne sportsbilen ble utrolig nok nummer to i Dakar-rallyet tilbake i 1986. Og rattet bak en ekte legende. (Fotos: Porsche)

Porsche har restaurert legendarisk bil

Bilen som den legendariske racerføreren Jacky Ickx kjørte inn til en 2. plass i Dakar-rallyet i 1986 har fått...
Mercedes har nå som første bilmerke fått tillatelse til å åpne for nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA. (Fotos: Mercedes)

Mercedes med stort steg mot selvkjørende biler

Som den første bilprodusenten har Mercedes fått tillatelse til kjøring på nivå 3 på den selvkjørende skalaen i USA. Vi...
Tesla vil gjerne at en Model 3 hackes, og den som klarer det får en splitter ny bil. (Foto: Tesla)

Hack en Tesla, vinn en Tesla

Hacking av moderne biler er en stor trussel, men at man får en splitter ny Tesla om man klarer...
MG har på gang en billigversjon av den i utgangspunktet rimelige MG 4, og de kryper langt under 300.000 kroner. (Fotos: MG Motor)

MG 4 blir nå råbillig

Elbilene har blitt dyrere i 2023? Vel, en regel skal som kjent ha sitt unntak. MG 4 kommer nå...
Sceneteppet har gått opp for bilmerket JAC, som nå er formelt på plass i Norge. (Fotos: RSA)

Bilmerket JAC formelt på den norske scenen

Det kinesiske merket var offisielt i gang med det norske satstingen 1 februar. Hva passer bedre for et nytt bilmerke...
Interessen for personlig skilt holder seg stabilt. (Foto: Statens vegvesen)

Fortsatt populært med personlige skilt

1.163 kjøretøy ble utstyrt med personlig skilt i fjor. Sommeren 2017 fikk endelig norske bileiere en mulighet mange andre land...
Sola har gått ned for solcellebilen Lightyear 0. (Fotos: Lightyear)

Solcellebilen bråstoppet

Lightyear rakk så vidt å komme i gang med produksjonen i Finland før driftsselskapet nå er slått konkurs. Det ble...
Bugatti Chiron Profilée er den dyreste nybilen som har blitt solgt på en auksjon. (Fotos: Bugatti)

Tidenes dyreste nybil solgt på auksjon

Auksjonshuset bommet grovt da de satte forventet pris på Bugatti Chiron Profilée, den aller siste tilgjengelige bilen utstyrt med...
Tesla Model S Standard starter på El Prix i Oslo. Den stoppet ikke før den hadde rullet 530 kilometer. (Foto: NAF)

Satte ny rekkevidde-rekord på vinteren

Storesøster i familien likte dårlig at lillesøster hadde rekorden som den lengstgående elbilen på vinterføre, og satte ny rekord. El...
Den nye utgaven av Range Rover Velar fikk debuten på noe så spesielt som Tik Tok. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Første bil med premiere på TikTok

Nye Range Rover Velar fikk like godt premieren på videoplattformen TikTok. I 1964 var det en stort buzz rundt verdensutstillingen...
Her er åtte spennende elbiler som finner vei til den svenske elbilmessen senere denne uka. (Foto: eCarExpo)

Premieredryss på svensk elbilmesse

Snart vil Sverige gå forbi Norge i antall solgte nye elbiler, og hvor mye fokus disse nå har viser...
Volkswagen ID.4 ble den mest registrerte nybilen i januar, dog med kun 212 biler. (Fotos: Volkswagen)

Totalt havari for nybil-registreringene

Kun 1.860 nye biler ble registrert i januar, og til sammenligning ble det registrert 39.497 nye personbiler i desember...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her