App åpner for finjustering av elbilen

Hyundai-gruppen har utviklet det første programmet som lar føreren stille inne sju ulike funksjoner for elbilen via mobilen.


Vi har sett både digitale nøkler og apper som holder oversikt
over elbilen og til og med fjernstyrer den, men Hyundai Motor Group tar nå det
neste steget ‒ en app som kan finjustere elbilen.

Gruppen, som byr på elbiler som Hyundai Kona electric, Hyundai
Ioniq electric, Kia e-Niro og Kia Soul Electric, har nemlig utviklet ‒ hold deg
fast nå ‒ «smartphone-electric vehicle pairing based performance adjustment
technology».

Oversatt til forståelig norsk betyr dette altså at de har utviklet teknologi som gjør det mulig å koble sammen smarttelefonen med elbilen, og dette åpner for finjusteringer rundt ytelsen.

Mer eksakt åpner programmet for å justere sju spesifikke områder på elbilen, inkludert maksimalt dreiemoment, tenning, akselerasjons- og retardasjonsevne, regenerativ bremsekapasitet, maksimal hastighet, responsivitet og energibruk på klimastyring.

Dette er ikke mulig å gjøre på en bil med forbrenningsmotor,
ettersom det fører til nye utslippstall ‒ noe som igjen må godkjennes. Men på
en elbil er som kjent ikke utslipp noe tema.

Den sørkoreanske gruppen åpner også for at innstillingene
som føreren finner fram til kan deles med andre. Så om en bruker for eksempel finner
de optimale innstillingene for å kjøre til en norsk fjellhytte midtvinters, kan
disse altså laste ned og brukes av andre.

Her kommer også sikkerhet inn, og Hyundai-gruppen bruker blokkjede-teknologi for å ivareta dette. Denne kryptere deler av informasjonen, og forhindrer også at allerede opplastet data bli manipulert.

De som allerede eier en elbil fra Hyundai og Kia blir
muligens litt skuffet, for gruppen sier at planen er at kommende elbiler skal
få en slik teknologi.

‒ Hyundai Motor Group har på gang 44 miljøvennlige modeller
innen 2025, inkludert 23 elektriske biler. Vi er potensialet for teknologier og
tjenester som er knyttet opp mot ikke-forbrenningsbiler, sier forsker JeongSoo
Eo fra Hyundai Motor Group.

Gruppen har også på gang en digital nøkkel som kan erstatte
den fysiske. Denne kan laste ned via en app, og brukes av opp til fire
personer.

Etter å ha lastet ned den digitale nøkkelen kan brukere åpne bilen ved å plassere smarttelefonen foran dørhåndtakene fremme, og for å starte bilen legges telefonen på plassen for trådløs lading.

Dette systemet bruker en teknologi kalt Near Field
Communication (NFC), men Hyundai-gruppen åpner også for bruk av Bluetooth Low
Energy (BLE).

Ved å opprette kontakt med bilen via BLE kan brukeren låse og åpne bilen, aktivere alarmen og starte bilen. Når bilene kommer med selvparkerende teknologi er det ventet at bilen også kan parkeres via BLE-sambandet.

De har også tenkt flere bruksområder, og en eier kan for
eksempel gi et bud en begrenset adgang til å åpne kun koffertlokket for å levere
varer.

Nye biler fra Hyundai og Kia skal gradvis få den nye
digitale nøkkelen i tiden framover.

Les mer om:

Elbiler Nyheter