Åpner salget av MG Marvel R Electric

MG skyver gasspedalen nærmere gulvet, og åpner nå salget av et nytt flaggskip ‒ Marvel R Electric. Og det er bare starten. En el-stasjonsvogn og en oppgradert ZS er også på vei.


Da MG gjorde et europeisk comeback for to år siden hadde de nok ikke drømt om suksessen som de faktisk har oppnådd på relativt kort tid.

Bare i lille Norge har de nå rundet over 6.000 MG ZS EV, elbilen som markerte starten på et nytt eventyr for det britiske merket.

Det er nå kinesiske SAIC som eier MG, og i verdens mest folkerike land handler det som kjent nesten utelukkende om elbiler. Og SAIC har en så stor tro på at MG kommer til å bli en suksess at de satser tungt på merket som ble stiftet så langt tilbake som i 1930.

Det første resultatet av dette var altså MG ZS EV, en ren elbilversjon av ZS-modellen som ble introdusert i 2016.

Nå tar de nok et steg, og et ganske så stort et. For de har rett og slett klar et nytt SUV-flaggskip.

MG Marvel R Electric er alt annet enn en «tegneserie-bil», som kanskje Marvel-navnet forbindes som.

Marvel R Electric er 4,67 meter lang og kan by på en akselavstand på ganske så gavmilde 2,80 meter, noe som bør gi en ganske så romslig kupé.

Bakerst rommer bagasjerommet 357 liter, noe som kan økes til 1.396 liter ved å slå ned baksetene.

De som velger forhjulsdrift, for denne kommer både med det og firehjulsdrift, har i tillegg bagasjeplass på 150 liter i det fremre bagasjerommet. Ja, denne plassen elbil-ekspertene kaller frunken.

I tillegg har SUV-en en maksimal tilhengervekt på 750 kilo.

Så hva med batteri, lading og rekkevidde?

Vel, la oss ta det første først. For MG har vært så hyggelig at de har gjort batterivalget ganske så enkelt. Alle utgavene kommer med det samme 70 kWh store batteriet.

Men så blir det raskt mer komplisert.

Versjonene Comfort og Luxury har begge bakhjulsdrift med to elmotorer, en systemeffekt på 180 hk, et dreiemoment på 410 Nm og til slutt en WLTP-rekkevidde på 402 kilometer.

Performance-versjonen har i tillegg en elmotor på forakselen som gir bilen firehjulsdrift, og denne har en systemeffekt på 288 hk, 665 Nm og en oppgitt rekkevidde på 370 kilometer.

Når det gjelder lading så kommer Marvel R Electric med varmepumpe, og har en ladekapasitet på 92 kW. Dette åpner fort 30-80 prosent landing på en halv time, og 5-80 prosent på 43 minutter ved perfekte ladeforhold. Ombordladeren klarer for øvrig 11 kW.

På innsiden finner vi det nettbaserte MG iSmart-systemet, hvor et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel og en 19,4-tommers berøringsskjerm utgjør hjertet. Her finner man alle de moderne funksjonene som forbrukerne etterspør, som støtte for Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobillading, navigasjon med sanntidsinformasjon og WiFi-soner.

Koblet til appen åpner det seg også flere smarte ting, som å finne bilen, vise status, se statistikk og informasjon om bilens tilstand, planlegge ruter, synkronisere kalenderen og styre lading av bilen.

Og selvsagt avkjøle eller varme opp innsiden før avreise.

Flaggskipet er selvsagt også utstyrt med den siste versjonen av MG Pilot. MG Marvel R Electric kan tilby 14 førerassistenter, deriblant adaptiv cruisekontroll, køassistent filholderassistent, parkeringssensorer, blindsonevarsler, intelligent fjernlysassistent og tretthetsvarsler.

MG har også utstyrt bilen med LED-lys både foran og bak, den har to klimasoner og kan fås med enten 18- eller 19-tommers lettmetallfelger. Den er også klar for V2L, dette systemet som åpner for å benytte bilen som en ekstern strømkilde for andre.

Her er det en ladekabel med en type 2-plugg som gjelder, og i den andre enden er det et grenuttak med stikkontakter. V2L-systemet tåler en maksimal belastning på opptil 2.500 W, og alt av vanlig elektrisk utstyr kan benytte dette.

Å ja, du vil se bilde av hva dette betyr? Vel, her lader bilen opp en elsykkel:

Når det gjelder ytelser har Marvel R en toppfart på 200 km/t, mens Comfort/Luxury klarer 0-100 km/t på 7,9 sekunder og Performance gjør sprinten på 4,9 sekunder.

Så hva med prisen?

MG Norge har altså åpnet opp for bestillinger av Marvel R, og dermed er også prisene klare. Og den blir ganske rimelig.

Startpris er nemlig 339.990 kroner for Comfort, 377.000 kroner for Luxury og 418.00 kroner for Performance som også byr på firehjulsdrift.

Men det er altså ikke alt MG kan by på av nyheter.

MG bekrefter nemlig at verdens første helelektriske stasjonsvogn, MG5 Electric, kommer i løpet av 1. kvartal 2022. Denne er altså ikke så veldig langt unna, og vi kommer med mer om MG5 i nær framtid.

Men akkurat nå må vi ta for oss enda en MG-nyhet. En ganske stor, den og.

For MG5 blir altså den tredje elbilen MG får på markedet, og de har ikke glemt den første.

Den heter altså MG ZS EV, og blir nå litt nyere. Eller, ganske mye nyere.

Britene har gitt den en oppdatering både utvendig og innvendig, og det er kanskje ikke så rart. De har solgt over 15.000 ZS EV i Europa, så her gjelder det å holde modellen varm.

Og hva er da bedre enn å gi den et mer moderne design, forbedret ytelse, betydelig lengre rekkevidde og enda mer teknologi?

Nye MG ZS EV som kommer som Comfort og Luxury får et 70 kWh stort batteri som åpner for en rekkevidde på 440 kilometer, noe som er ganske så mye mer enn dagen utgave. Her er nemlig WLTP-tallet på 263 kilometer.

I tillegg til økt batterikapasitet kan den nye ZS også lade raskere, og har en 3-faset ombordlader på 11 kW.

Den blir også utstyrt med det samme MG iSmart-systemet som Marvel R, noe som også åpner for at den kan kobles til en smarttelefonapp for fjerntilgang til forskjellige funksjoner.

Den nye MG ZS EV kommer til forhandlerne innen utgangen av denne måneden, og Comfort starter på 289.990 kroner og Luxury kan fås fra 319.990 kroner.

Men med mange tusen MG ZS på veiene kjenner de fleste til denne, men MG Marvel R Electric er på sin side en ganske så ukjent modell.

Her kan du bli litt mer kjent med SUV-flaggskipet som kommer til norske forhandlere senere denne måneden, MG Marvel R Electric:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter