Åpner Norges første batteribytte-stasjon

Nio har klar sin første Swap-stasjon, noe som betyr en oppladet elbil på rekordraske fem minutter.


Vi kjenner til både rekkeviddeangst og ladeangst, og bilprodusentene gjør sitt ytterste for å løse begge delene. For nye elbiler får stadig lengre rekkevidder og raskere lading.

Men noen tenker også utenfor boksen, og en av disse er utvilsomt Nio.

Det kinesiske merket har allerede åpnet Europas første Nio House i Oslo, og dette er alt annet enn en vanlig bilbutikk. I tillegg til å vise fram bilene sine, kan besøkende for eksempel trene, lese eller ta seg en kaffe i kaféen. Ja, det er til og med mulig å booke et møterom der.

Når det kommer til rekkeviddeangsten tilbyr den første modellen som er på plass i Norge, ES8, 500 kilometer, men det er bare starten. Nio har allerede viste fram kommende biler, ET5 og ET7, med svimlende 1.000 kilometer rekkevidde.

Ladingen fra 20 til 80 prosent for Nio ES8 er opplyst til 30 minutter, men ved å tenke utenfor boksen har Nio en enda raskere metode for å få full tank på elbilen.

Nio satser nemlig på noe som er kalt BaaS, og dette står for Battery as a Service. Det betyr at de skiller batteriet og bilen som to enheter, og mer bestemt betyr dette at det faktisk er mulig å bytte ut batteriet på bilen ‒ ganske så enkelt.

Dette gjøres via Swap-stasjonene, og den første i sitt slag utenfor Kina finner vi på Lier mellom Oslo og Drammen. Dette blir selvsagt første gang en slik teknologi blir benyttet i Norge, og her er det bare å glemme ladeangsten.

For det går så fort at det er mulig å bytte batterier på seks biler på samme tid som en ES8-fører bruker på å lade opp sin bil fra 20 til 80 prosent. Mer eksakt bruker det automatiske systemet fem minutter, omtrent like lang tid som du bruker i en automatisert vaskehall.

En annen fordel med å bytte batteri er at Nio går gjennom de batteriene som blir byttet ut, og finner de feil eller svakheter blir disse tatt ut av sirkulasjon. Dermed skal man i teorien kunne luke ut de som eventuelt ikke er 100 prosent ok.

Vi nevnte ET5 og ET7 som er pirret med 1.000 kilometer rekkevidde. Nio, som var med på oppstarten av formel E i 2014, forsker intens på batteriutvikling, og jobber nå med digre 150 kWh store faststoff-batterier som kan bidra til å ta elbilene til et nytt nivå.

Men før den tid dukker altså den første batteribytte-stasjonen opp på Lier, noe som markerer en satsting på slike Swap-stasjoner rundt om i Norge.

‒ lnnen utgangen av 2022 planlegger vi å ha 20 stasjoner plassert ut over store deler av Norge, sier Espen Byrjall hos Nio Norge.

Så hvordan fungerer dette?

Jo, det skal du selvsagt få vite. Eller mer eksakt, du skal få se det.

For dette er faktisk like enkelt som å kjøre bilen gjennom vaskehallen, og en video fra Kina viser hvor enkelt det er å bytte batteri på en ES8.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter