- Annonse -
HjemElbilerMelder om stor interesse for store el-lastebiler

Melder om stor interesse for store el-lastebiler

Volvo har snart klare helelektriske utgaver også av deres største lastebiler, og Volvo Norge kan melde om stor interesse.

I likhet med Volvo Cars har Volvo Trucks for lengst startet satstingen på elektriske og utslippsfrie drivlinjer, men det tar tid å utvikle slike for de aller største kjøretøyene.

- Annonse -

Faktisk har det gått tre år siden Volvo kom med de første helelektriske lastebilene, til de har klare slike utgaver av de aller største utgavene. Men nå er ventetiden snart over.

Svenskene har utviklet elektriske drivverk til tre forskjellige store lastebiler, nemlig FM, FMX og FH.

– Responsen har vært veldig god, slår Kjetil Bergflødt, produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS fast.

‒ Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om.

- Annonse -

Disse kundene må fortsatt smøre seg med litt tålmodighet, for selv om de elektriske utgavene nå nærmer seg er de ikke helt klare. De første kommer på norske veier til høsten, og deretter skal de leveres fortløpende.

– Volvo Trucks ønsker å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet. Nå tar vi et nytt viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre, forteller produktsjef Bergflødt.

Elbiler har normalt batteripakker på mellom 50 og 100 kWh, men dette holder selvsagt ikke når det kommer til de store lastebilene.

Volvos FM, FMX og FH kan skilte med en vogntogvekt opptil 44 tonn, og skal man frakte slike vekter må batteriet også vokse betraktelig for å beholde en ok rekkevidde. Og det er da også en voldsom batteripakke som finner veiene til de nye el-lastebilene.

- Annonse -

De er nemlig utstyrt med et batteri på solide 540 kWh, noe som ifølge Volvo gir rekkevidder på inntil 380 kilometer.

Og det pirrer åpenbart den norske interessen.

‒ Vi har stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine, sier Bergflødt.

Norge er et særdeles utfordrende land nå som transportørene skal over til utslippsfrie kjøretøy.

Ikke bare kan det være til dels dårlige veier, det er også en masse fjell og bakker som må forseres, det er lange og øde strekninger, og ikke minst har vi en lang og kald vinter som også tapper rekkevidde.

Likevel mener produktsjefen at mulighetene er store.

– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, forteller Bergflødt, og legger til:

– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!

Volvo har allerede tre el-lastebiler ute på markedet, og vil altså doble dette med de nye utgavene som kommer.

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

  • Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i 2. halvår 2022
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her