Vi kan trygt slå fast at regjeringen akkurat nå er i utakt med folket. For på samme tid som NRK rapporterer om bruktbilforhandleren som ikke klarer å få tak i nok dieselbiler til å mette kundene, kommer NTB med nyheten om at regjeringen går til åpen kamp mot akkurat slike biler.
Det er den nye klimaplanen som skal åpne for at byer selv skal kunne forby eksosbiler, noe blant annet Bergen og Oslo har gjort noen få ganger når luftforurensingen har vært alarmerende høy.
-->
Nå skal det åpnes for et langt mer inngripende tiltak, nemlig soner som bensin- og dieselbilene ikke er velkomne i.
– Dette har egentlig vært et uavklart spørsmål. Men i arbeidet med klimaplanen har vi sett på det, og vi kommer til å foreslå i klimaplanen at vi åpner for noen prosjekter, sier Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til NTB.
Det betyr altså at enkelte gater og områder blir forbeholdt de bilene som ikke har noe utslipp, men om dette betyr at hybrider slippes inn sier de ingenting om. Rotevatn sier kun at kommunene selv skal detaljstyre forbudet.
Et eventuelt forbud vil ikke kunne inkludere riksveier, slik at det eventuelt vil være mulig å kjøre gjennom Bergen og Oslo med en dieselbil uavhengig av hva byene selv bestemmer.
Regjeringen bruker argumentet om at det fortsatt er mange forurensende varebiler i bysentre, og at nullutslippssoner vil kunne rydde bort disse.
Spørsmålet er om det overhode er behov for slike soner.
Godt over halvparten av nybilsalget besto av elbiler i 2020 og er stadig økende, og det er rundt de store byene at elbilsalget er aller høyest. Det betyr at luftkvaliteten stadig blir bedre, og verken Oslo eller Bergen har hatt så dårlige luftdager at de har måtte stenge for eksosbiler på flere år.
Salget av elvarebiler skyter også til værs, og Norges største varebilforhandler Bertel O. Steen spår en grønn bølge i 2021. I 2020 utgjorde elektriske varebiler 8 prosent av totalmarkedet for lette nyttekjøretøy i Norge, og de tror dette tallet vil skyte i været.
‒ Utviklingen i varebilmarkedet vil nå endre seg raskt i takt med at fabrikkene leverer stadig flere elektriske varebiler som gode alternativ til modellene med forbrenningsmotor. Elektrifiseringen av nyttetransport er viktig for å redusere utslipp og helt sentralt for å få til det grønne skiftet. Spesielt i byene vil dette være etterlengtede modeller som bidrar godt i dette viktige arbeidet.
‒ Vi forventer en markant økning i el-andelen i varebilmarkedet, sier konsernsjef Harald Frigstad hos Bertel O. Steen.
Rotevatn sier til NTB at det er viktig å få ned utslippene i hele transportsektoren, og at nullutslippssoner kan være et godt tiltak for å få ned disse.
‒ Hvis byene ønsker det og mener et område er egnet for det, så kommer vi til å tillate det, sier han.
Den nye klimaplanen skulle egentlig kommet i høst, men har blitt kraftig forsinket. Men den er nå ventet fredag.
I Oslo bør bensin- og dieselbilistene være bekymret, for byrådet har for lengst gått til krig mot både disse og faktisk også elbilene. Anført av MDG og Ap har byrådet blant annet fjernet parkeringsplasser i stor stil, satt opp beboerparkeringsavgiftene og stengt av flere gater for trafikk.
Men på samme tid som de fører en bilfiendtlig politikk ber de også folk om å unngå kollektivtrafikken ‒ for der er som kjent smittefaren for korona høyere.
Og bruktbilselgeren til NRK trenger kanskje snart ikke å bekymre seg over at han har for få dieselbiler til å dekke etterspørselen?
Les også: