Antall dødsulykker halvert i september

6 mennesker døde i trafikkulykker i forrige måned, noe som er mer enn en halvering målt mot fjorårets september.


Etter mange måneder med negativ utvikling, ble september en positiv måned når det kommer til hvor mange som mistet livet i den norske trafikken.

Under fjorårets rekordår mistet 13 personer livet i september, mens 6 personer døde i trafikkulykker i forrige måned.

-->
‒ Etter en tung vår og sommer med mange dødsulykker, er september-tallene mer som vi har sett dem de siste årene, sier Guro Ranes.

‒ Men seks døde menn og kvinner er tragedier som berører familier, etterlatte og lokalsamfunn. Det berører oss alle ekstra når det ene er et lite barn i starten av livet.

Det var tre menn og tre kvinner som døde på i september-trafikken, og en av disse var ei jente. Vi må tilbake til 2019 for å finne det forrige året ingen barn under 16 år mistet livet i trafikken. Det er også det eneste året hvor ingen barn har omkommet.

‒ Det går spesielt inn på oss når ett barn mister livet i trafikken, sier fagsjef trafikksikkerhet Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

‒ Dessverre omkom det ei jente i september. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å jobbe for null drepte og hardt skadde barn i trafikken, men i år har allerede to barn under 16 år mistet livet. I fjor ble Barnas Transportplan utarbeidet, og det blir ikke mindre relevant neste år med å fortsette arbeidet med å sikre våre mest sårbare i trafikken, legger han til.

Totalt er det nå 97 personer som har mistet livet i trafikkulykker så langt i 2022, og dette er hele 31 flere enn i de ni første månedene i 2021 og i samme tidsrom i 2020.

I 2019 omkom 75 personer i løpet av årets tre første kvartaler, og vi må helt tilbake til 2016 for å finne lignende tall som i år ‒ den gang mistet 111 mennesker livet fra januar og til utgangen av september.

‒ Møre og Romsdal er vårt eneste fylke som kan vise til en nedgang i antall drepte i trafikken sammenlignet med i fjor, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

‒ Ellers har samtlige fylker samme antall omkomne eller en økning fra fjoråret. Nordland er det fylket med størst økning fra i fjor.

Ifølge Vegvesenet har Viken hatt 20 trafikkdrepte så langt i år. Videre følger Vestfold og Telemark med 13 omkomne og Rogaland med 11, mens det har vært 10 dødsulykker i henholdsvis Innlandet og Nordland og 8 i de to fylkene Vestland og Troms og Finnmark.

Videre har Trøndelag 7 trafikkdrepte og Agder 6, mens i nevnte Møre og Romsdal og i Oslo har 2 mistet livet så langt i år.

Nok en gang dominerer utforkjørings- og møteulykker, mens det er en fordobling i antall døde i ulykker i samme kjøreretning, melder Vegvesenet.

Trygg Trafikk opplyser at det eldre over 65 år som nå er den største gruppen som omkommer, mot tidligere middelaldrende menn mellom 45 og 64 år.

‒ Vi registrerer at den eldste delen av befolkningen som dør i trafikken har økt med 150 prosten sammenlignet med året før. Årsaken er nok sammensatt og vi har foreløpig ikke noen spesifikk forklaring på dette, men må jobbe for å skaffe oss mer kunnskap om disse ulykkene, sier Johansen.

8 kvinner og 22 menn over 65 år har mistet livet så langt i år, og de fleste i personbiler, ifølge Trygg Trafikk.

Vi er nå inne i oktober som er en skummel trafikkmåned, for kombinasjonen mørke, våt veibane og regn kan gjøre sikten langt dårligere.

‒ Vi går inn i en krevende tid med mørke, glatte veibaner, mye regn og noen steder også frost og snø. Nå er det spesielt viktig å holde oppmerksomheten på veien. Sikkerhetsmarginene er mindre enn ellers, sier Guro Ranes.

Norge har fortatt en nullvisjon og et mål å beholde statusen som verdens mest trafikksikre land.

– Vi har satt oss høye mål, og i år blir vi ekstra utfordret etter en vår og sommer med høye ulykkestall. Vi ligger godt over de siste årene, og vi må tilbake til 2016 for å finne så mange trafikkdrepte, sier Ranes.

Hun lover at Statens vegvesen skal gjøre sitt beste for trafikksikkerheten ved å bidra til gode, sikre veier og tydelig informasjon.

‒ Men trafikantene må også ta ansvaret sitt på alvor, sier hun, og ber oss holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og kjøre rusfritt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter