Etter mange måneder med negativ utvikling, ble september en positiv måned når det kommer til hvor mange som mistet livet i den norske trafikken.
Under fjorårets rekordår mistet 13 personer livet i september, mens 6 personer døde i trafikkulykker i forrige måned.
-->
‒ Etter en tung vår og sommer med mange dødsulykker, er september-tallene mer som vi har sett dem de siste årene, sier Guro Ranes.
‒ Men seks døde menn og kvinner er tragedier som berører familier, etterlatte og lokalsamfunn. Det berører oss alle ekstra når det ene er et lite barn i starten av livet.
Det var tre menn og tre kvinner som døde på i september-trafikken, og en av disse var ei jente. Vi må tilbake til 2019 for å finne det forrige året ingen barn under 16 år mistet livet i trafikken. Det er også det eneste året hvor ingen barn har omkommet.
‒ Det går spesielt inn på oss når ett barn mister livet i trafikken, sier fagsjef trafikksikkerhet Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
‒ Dessverre omkom det ei jente i september. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å jobbe for null drepte og hardt skadde barn i trafikken, men i år har allerede to barn under 16 år mistet livet. I fjor ble Barnas Transportplan utarbeidet, og det blir ikke mindre relevant neste år med å fortsette arbeidet med å sikre våre mest sårbare i trafikken, legger han til.
Totalt er det nå 97 personer som har mistet livet i trafikkulykker så langt i 2022, og dette er hele 31 flere enn i de ni første månedene i 2021 og i samme tidsrom i 2020.
I 2019 omkom 75 personer i løpet av årets tre første kvartaler, og vi må helt tilbake til 2016 for å finne lignende tall som i år ‒ den gang mistet 111 mennesker livet fra januar og til utgangen av september.
‒ Møre og Romsdal er vårt eneste fylke som kan vise til en nedgang i antall drepte i trafikken sammenlignet med i fjor, sier Johansen hos Trygg Trafikk.
‒ Ellers har samtlige fylker samme antall omkomne eller en økning fra fjoråret. Nordland er det fylket med størst økning fra i fjor.
Ifølge Vegvesenet har Viken hatt 20 trafikkdrepte så langt i år. Videre følger Vestfold og Telemark med 13 omkomne og Rogaland med 11, mens det har vært 10 dødsulykker i henholdsvis Innlandet og Nordland og 8 i de to fylkene Vestland og Troms og Finnmark.
Videre har Trøndelag 7 trafikkdrepte og Agder 6, mens i nevnte Møre og Romsdal og i Oslo har 2 mistet livet så langt i år.
Nok en gang dominerer utforkjørings- og møteulykker, mens det er en fordobling i antall døde i ulykker i samme kjøreretning, melder Vegvesenet.
Trygg Trafikk opplyser at det eldre over 65 år som nå er den største gruppen som omkommer, mot tidligere middelaldrende menn mellom 45 og 64 år.
‒ Vi registrerer at den eldste delen av befolkningen som dør i trafikken har økt med 150 prosten sammenlignet med året før. Årsaken er nok sammensatt og vi har foreløpig ikke noen spesifikk forklaring på dette, men må jobbe for å skaffe oss mer kunnskap om disse ulykkene, sier Johansen.
8 kvinner og 22 menn over 65 år har mistet livet så langt i år, og de fleste i personbiler, ifølge Trygg Trafikk.
Vi er nå inne i oktober som er en skummel trafikkmåned, for kombinasjonen mørke, våt veibane og regn kan gjøre sikten langt dårligere.
‒ Vi går inn i en krevende tid med mørke, glatte veibaner, mye regn og noen steder også frost og snø. Nå er det spesielt viktig å holde oppmerksomheten på veien. Sikkerhetsmarginene er mindre enn ellers, sier Guro Ranes.
Norge har fortatt en nullvisjon og et mål å beholde statusen som verdens mest trafikksikre land.
– Vi har satt oss høye mål, og i år blir vi ekstra utfordret etter en vår og sommer med høye ulykkestall. Vi ligger godt over de siste årene, og vi må tilbake til 2016 for å finne så mange trafikkdrepte, sier Ranes.
Hun lover at Statens vegvesen skal gjøre sitt beste for trafikksikkerheten ved å bidra til gode, sikre veier og tydelig informasjon.
‒ Men trafikantene må også ta ansvaret sitt på alvor, sier hun, og ber oss holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og kjøre rusfritt.
Les også: