Da de nøkkelfrie bilene kom ble det ropt varsko, og eksperter har fra tid til annen vist hvor enkelt det er å stjele en bil via hacking av nøkkelsystemet. Og det er også et stort problem ‒ i utlandet.
For antall biltyverier er svært høyt, og over i Storbritannia ble det for eksempel stjålet mer enn 130.000 biler i 2022. Det er altså nærmere 15 biler hver time ‒ døgnet rundt.
-->
Men det er ingenting imot 2003. Da ble det nemlig stjålet formidable 282.800 biler i løpet av året, og det mest utrolige var modellen Vauxhall Belmot. For hver 10. slike ble nemlig stjålet ‒ ja, hjelp!
På 20 år har bilene blitt mer sikre, med avanserte rattlåser, elektronisk sperring og GPS-sporing av bilene. Alt dette gjør det vanskeligere å være biltyv.
Over i Storbritannia har altså antall tyveri blitt halvert på 20 år, men det er ingenting mot utviklingen her hjemme.
Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt inn 2.377 biltyverier i fjor, og antall tyverier har falt med godt over 80 prosent siden 2003.
‒ Etter hvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned i Norge, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
‒ Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard nærmest sklitaklet vinningsforbryterne.
Nå er det fortsatt en utfordring, og det er at det enda finnes mange eldre biler på norske veier som ikke har den samme sikkerheten som moderne biler. Og så har vi det berømte nøkkelproblemet.
‒ Dessverre er det ganske mange av disse bilene som forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen, sier Clementz.
‒ Slike nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift. Det er derfor svært viktig å ha full kontroll på nøkkelen. Den øverste skuffen i entreen er der innbruddstyven leter først. Finn på et lurere sted, oppfordrer han.
Det er også et problem med at nøkler forsvinner fra garderober, noe også Clementz selv har erfart.
– For noen år siden var jeg i en svømmehall. Der hadde garderobeskapene kodelås. Mens en besøkende tastet inn koden, sto tyven og ubemerket leste den av over skulderen. Mens kvinnen svømte, stakk tyven av med bilen hennes. Tyveriet ble ikke oppdaget før hun kom ut på parkeringsplassen for å låse opp bilen sin. Da var den stjålne bilen og tyven sikkert på vei i full fart mot svenskegrensen. Kanskje med stjålne bilskilter både foran og bak, sier kommunikasjonssjefen i If.
For det er slik at stjålne biler ofte forsvinner ut av Norge.
‒ Mange stjålne biler har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. Det kan det være et midlertidig stopp, før de forsvinner til et annet land i verden, sier Clementz.
En forklaring på den voldsomme nedgangen her i Norge er at biltyvene ikke er så veldig glade i elbiler.
– Når du er biltyv, vet du ikke hvor mye strøm som er på bilen. Da er det litt nervepirrende å sitte og vente på nærmeste ladestasjon mens du må fylle strøm, sier Clementz.
‒ Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer. Disse tingene gjør elbiler mindre attraktive å stjele. Ladenettverkene er dessuten ganske skrale saker i det fjerne utland. Norske bensin- og dieselbiler derfor mer naturlige å stjele.
Med dagens nøkkelfrie systemer har det også blitt en utfordring at kjeltringer rett og slett fanger opp signalene fra nøklene og på den måten kan lage en digital kopi som gjør at de enkelt får tak i «nøkkelen».
Og for de som er ekstra nervøse, eller over snittet opptatt av sikkerhet, har Clementz et råd.
‒ Mitt beste råd er å oppbevare nøkkelen i en matboks i blikk hjemme. Da skjermer du antennen til nøkkelen. Er du ekstra opptatt av sikkerhet, kan nok litt aluminiumsfolie rundt nøkkelen være greit å ha på reise, sier han.
Og selv om antall biltyverier har gått kraftig ned, er det fortsatt mange biler som forsvinner. I fjor ble det stjålet 6,5 biler i snitt hver dag, og det betyr at rundt seks personer får en særdeles dårlig dag i dag. Så pass på bilen din!
Les også: