Alpine har enn så lenge kun en bil, sportsbilen A110. Men det er i ferd med å endre seg. Det er planlagt en ny og helelektrisk generasjon av A110, og det er allerede åpnet for bestilling av A290, en elektrisk hot hatch, i Frankrike.
Og så har vi A390.
Dette er altså den andre av tre såkalte Dream Garage-modeller, og trioen skal skape den perfekte garasjen for alle entusiastiske sjåfører. Foreløpig vises den som A390_β, en utstillingsbil, men selve designet skal være 85 prosent av det som finner veien til produksjon.
Vi kjenner igjen navnestrukturen med en A etterfulgt av tre tall, og tallene har også en mening bak seg. 3 refererer til størrelsen på kjøretøyet, og 90 til merkets flerbruksbiler.
Aller bakerst er det en β, og det er bare Alpines fancy måte å si at dette er en prototype. Dette er nemlig den greske bokstaven beta ‒ mellomstadiet av utviklingen før den offisielle lanseringen av produksjonsbilen.
I tillegg er fransk savoir-faire viktig ‒ en perfekt blanding av dristig og innovasjon. Den skal også vise merkets forpliktelse til high-end med en spennende og bærekraftig sportslighet.
‒ A390_β forhåndsviser framtidens Alpine sport fastback, som vi har designet som en A110 med 5 seter, forklarer Philippe Krief, administrerende direktør i Alpine.
‒ Dualiteten mellom racingånden og raffinementet til denne showbilen legemliggjør ytelsen og kjøreopplevelsen som vi vil levere fra 2025 og utover i vårt produksjonskjøretøy.
Alpine A390_β har lys i tråd med Alpenglow, og en sverm av opplyste trekanter kalt «Cosmic Dust» under lysstripen foran og bak skal framkalle synet av en komet som gjennomborer atmosfæren. Jepp, intet mindre!
Det er selvsagt en rekke aerodynamiske grep som skal gjøre bilen mer effektiv, og her finner vi også noe interessant i tillegg til for eksempel brede sidescoops. Bakerst har den nemlig en haifinne, og dette er en referanse til Alpines racing på Le Mans.
Noe annet interessant er den bakre lysstripen, som i harmoni med diffusoren kan forlenges eller trekkes tilbake med 80 mm. Det gjør at kameleonen enkelt kan forvandles fra en «short-tail» til en «long-tail». Dette er ikke bare kult, men forlenger man bilen reduseres også den aerodynamiske luftmotstanden og gir dermed bedre rekkevidde.
For sportslige biler er som kjent hjul viktige, og Alpine har rett og slett latt seg inspirere av et snøfnugg da de designet felgene til A390_β. Det er for øvrig 22-tommers foran og 23-tommers bak, så får vi se hva A390 faktisk er skodd med når det kommer fra produksjon.
A390 skal settes sammen på en veldig modernisert utgave av AmpR Medium-plattformen, og får blant annet tre elmotorer og skal ha den samme lettvekts-følelsen som A110.
Hva mer A390 kan by får vi ikke vite enn så lenge, men A390 skal altså inn i produksjon allerede neste år.
Her er flere bilder av en sporty fastback, eller sport fastback som Alpine sier ‒ oppsiktsvekkende Alpine A390_β:
Les også: