Alpina med en vakker BMW 8-serie

Hils på Alpina B8 Gran Coupé, den tredje modellen de lager fra BMW’s to ypperste serier.


Alpina, som ikke må forveksles med det Renault-eide merket Alpine, er en tysk tuner som har er meget tett samarbeid med BMW. Og vi mener virkelig tett.

Alpina setter sammen sine spesialversjoner på samme plass som BMW lager mange av sine biler, i Dingolfing i Tyskland. Der går bilene fram og tilbake mellom BMW og Alpina, og resultatet er noen svært så imponerende modeller.

Alpina kan tilby et dusin med BMW-modeller, men de fleste befinner seg mellom 3- og 5-serien til det tyske merket.

Men de har også to med tallet 7 bak på koffertlokket, nemlig sedanen BMW Alpina B7 og SUV-modellen BMW Alpina XB7. Denne eksklusive familien vokser nå til tre.

For nå har de har kastet seg over noe av det flotteste og råeste BMW kan by på, nemlig 8-serie Gran Coupé ‒ mer eksakt versjonen M850i. Og resultatet er som vanlig noe ganske så oppsiktsvekkende.

For BMW Alpina B8 Gran Coupé har fått ny motor og girkasse, nye kjøreegenskaper, nytt eksteriør og nytt interiør. Så ja, det aller mest er finjustert og gjort enda mer eksklusivt og bedre med Alpina-versjonen.

En BMW 8-serie Gran Coupé er i utgangspunktet et svært så imponerende stykke ingeniørkunst, men selv det beste er mulig å forbedre. Det må iallfall Alpina ha tenkt når de kastet seg over modellen, og sentralt i forbedringsjobben sto selvsagt motoren.

Originalt kan M850i skilte med en 8-sylindret motor på 530 hk og 750 Nm, men i en Alpina B8 yter den 4.4-liters motoren hele 621 hk med et dreiemoment på 800 Nm allerede fra 2.000 r/min. Det er helt på høyde med flaggskipet BMW M8, som på sin side kan skryte på seg 625 hestekrefter.

Alpina har selvsagt spikket på mye annet når det kommer til kjøreegenskaper også, inkludert en spesialbygd 8-trinns automatkasse fra ZF og et nytt og stivere oppheng som skal jobbe sammen med den aktive styringen og firehjulsdriften xDrive.

Mange lurer sikkert også på hvilke dekk den er skodd med, og Alpina har bygd sine egne 21-tommers felger med utgangspunkt i de minimalistiske 20-tommerne den originale M850i er utstyrt med. På disse har de plassert noen ganske så brede Pirelli-dekk, mer eksakt 245 foran og hele 285 bak.

På utsiden har de selvsagt gitt den enda større luftinntak som mater den store motoren med luft, i tillegg til andre små endringer som en liten spoilerleppe og en ny svart diffuser bak.

På innsiden har de også klart å finne noen forbedringsmuligheter til det allerede luksuriøse interiøret, og har blant annet flikket litt på fargene, rattet, setene og andre «småting» som hever standarden enda et hakk.

Ikke at man vil overdøve V8-lyden som Alpina er kjent for, men det er helt klart mulig med Harman Kardon-anlegget som B8 er utstyrt med. Her snakker vi nemlig om en 464 watt forsterker og ikke mindre enn 16 høyttalere, og lyden er selvsagt surround så det holder.

Men demp nå lyden om du skal teste 0-100 km/t i Sport-modusen, for her er lyden en stor del av opplevelsen. Men det går fort over, for Alpina BMW B8 gjør sprinten på kjappe 3,4 sekunder. Toppfarten bør også holde for de aller fleste, nemlig 324 km/t.

Pris? Vel, 161.200 euro i Tyskland, så billig er den ikke akkurat.

Her er bildene av den imponerende BMW Alpina B8 Gran Coupé:

Les også:

Les mer om:

Nyheter