Trenger elbilene egne tilpassede dekk? Svaret er nei. (Fotos: Continental)

‒ Alle dekkene er tilpasset elbiler

Continental understreker at alle dekkene de tilbyr allerede er tilpasset elbiler ‒ noe som betyr lav rullemotstand og lite dekkstøy.


I «gamle» dager var det ganske få som brydde seg noe særlig om hjulene, foruten de som gjerne ville ha noen tøffere felger og selvsagt de som kjørte litt mer sportsligere biler.

Men med inntoget av elbiler har hjulene plutselig blitt ganske viktige, for med helelektriske biler blir dekk og felger langt mer viktig enn før.

For to ting, ladetid og rekkevidde, gjør at elbilene blir litt mindre praktiske på dette feltet enn for eksempel en bensinbil, som ruller omtrent dobbelt så langt på en tank og bruker kun noen minutter på bensinfyllingen.

Og størrelsen på hjulene har faktisk en del å si for hvor langt en elbil ruller på en lading. La oss for eksempel se på den aller mest populære nybilen her i Norge, Tesla Model Y.

Den utgaven med bakhjulsdrift har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 455 kilometer, men dette er med 19-tommers felger. Velges de litt større på 20 tommer, går prisen opp med 18.500 kroner og rekkevidden ned med 25 kilometer. Med slike hjul er dermed rekkevidden opplyst til 430 kilometer.

Langdistanseutgaven av Model Y har en WLTP-rekkevidde på 565 kilometer med 19-tommere, og 533 kilometer med de større og tyngre 20-tommerne. 32 kilometer mindre der, altså.

Så hvorfor velge de største felgene? Vel, det ser jo kulere ut…

En annen fiende av rekkevidden er rullemotstanden, for jo enklere et hjul ruller jo mindre energi trenger elbilen å bruke. Og så er det greit at de heller ikke gir mye dekkstøy, for som kjent er elbilen i utgangspunktet en ganske stille bil. Så dekk som generer støy kan fort bli et irritasjonsmoment i en slik bil.

Begge delene vet selvsagt Continental alt om, for dette er gigantene på akkurat dette området. Det tyske dekkmerket leverer for eksempel dekk til merker Tesla, Mercedes, Kia, Byd, Ford og et merke som er over snittet interessert i hjul ‒ sportsbilmerket Porsche.

Ifølge dem selv hadde ni av de 10 mest suksessfulle produsentene av elbiler i 2022 dekk fra Continental, så de har allerede høstet en svær mengde med erfaringer rundt dekk for elbiler.

Eller skal vi si dekk generelt? For også en bensinbil drar nytte av mindre rullemotstand og dekkstøy, så det er ingen grunn til at dekk med gode egenskaper kun skal være forbeholdt elbiler.

Continental sier at alle dekkene på det europeiske markedet passer for elbilene, men skal for sikkerhetsskyld sette på et nytt EV-symbol på sideveggene for å vise dette.

‒ Det er ikke kun en dekktype som passer for elbiler, men vi har optimalisert hele vår portefølje slik at alle våre dekk også passer for elektriske kjøretøy, sier produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

I tillegg til grep og dermed sikkerhet har Continental fokus på mindre rullemotstand, lavt støynivå og lang levetid.

Som sagt drar alle kjøretøy, uansett drivlinje, nytte av disse egenskapene, men spesielt rullemotstand er viktig for elbiler. Men også for bensinbiler har også dette litt å si for forbruket.

‒ Ved å ikke ha egne dekk for elbiler gjør det også arbeidssituasjonen for våre forhandlere enklere. Dermed sparer vi ressurser fra dekket blir produsert til det blir montert på en bil, sier Knudsen.

Det finnes i dag både sommerdekk og vinterdekk fra Continental som er merket «EV-compatible», og disse passer alle typer elbiler ‒ fra små bybiler til store SUV’er.

Men i likhet med tradisjonelle biler er det ulike typer dekk som anbefales til ulike typer bilmodeller.

Continental sier at større elbiler med store, tunge batterier bør ha dekk med ekstra gode styreegenskaper og god slitestyrke, mens mindre biler helst bør utstyres med dekk med ekstra lang rullemotstand for å maksimere rekkevidden.

‒ Rett dekk til rett bil vil alltid være viktig, sier Knudsen.

‒ For sikkerheten, økonomien og for opplevelsen. Våre forhandlere har den rette kunnskapen til å hjelpe kundene med å velge de riktige dekkene, og nå som alle våre dekk er merket med «EV-Compatible» kommer denne prosessen til å bli enklere, legger han til.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker