Alfa dukker opp i Paris med en ny sprek versjon av den kommende elbilen Junior. (Fotos: Alfa Romeo)

Alfa viser sin elektriske Junior

Både Junior 280 Veloce, 33 Stradale og Giulia Quadrifoglio Super Sport vises under Paris Motor Show.


Paris Motor Show var en av de aller første bilutstillingene i verden, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1898. Den er fortsatt en viktig utstilling som arrangeres annet hvert år, og for franske merker er dette selvsagt et høydepunkt.

Men også andre europeiske merker vet sin besøkelsestid, i år strekker utstillingen seg fra 14. til 20. oktober, og Alfa Romeo slår på stortromma.

-->
De har nemlig tenkt å vise fram tre ganske så forlokkende biler, og for Norge er utvilsomt Alfa Romeo Junior den aller viktigste. Dette er nemlig en splitter ny elbil, men dette er selvsagt ikke alt ‒ standen til Alfa skal også gi et lite tilbakeblikk på merkets over 100 år lange historie.

‒ Alfa Romeo er på plass i Paris med en godbit for Norge, nemlig Junior. Nå kan italiensk entusiasme, kjøreglede og stil endelig nytes elektrisk i Norge, sier Harald Svindseth, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.

Mer eksakt tar Alfa med seg Junior 280 Veloce til kjærlighetens hovedstad, og markerer også et gjensyn for Alfa i det viktige B-segmentet ‒ det største i Europa.

280 står enkelt og greit for kreftene den byr på, 280 hk, så her står sportslige egenskaper i sentrum. Utgaven er blant annet utstyrt med TorSen «D» mekanisk limited-slip differensial, svært direkte styring, et sportslig og svært gjennomarbeidet understell, kraftige bremser og 20-tommers felger, forklarer den norske importøren.

Den rører seg greit for å være en B-bil, 0-100 km/t er opplyst til 5,9 sekunder, og bilen er utviklet av de bak sportslige biler som 4C, 8C, Giulia og Stelvio Quadrifoglio og Giulia GTA. Det bør jo love særdeles bra.

Alfa Romeo Norge lover også at Junior 280 Veloce passer like bra til daglig kjøring som til raske langturer, og den er også ganske praktisk. Til tross for størrelsen er det et bagasjerom på 400 liter.

Men det er altså ikke alt av nyheter som Alfa drar med seg til Frankrike.

Alfa Romeo 33 Stradale er også på plass. Dette er en såkalt superbil som kun skal lages i 33 eksemplarer, og har allerede vært på en liten signingsferd på flere eksklusive utstillinger og show.

Her er Alfa-linjene strukket helt ut, noe som betyr at den helt klart vekker oppsikt hvor enn den måtte befinne seg. 33 Stradale har da også vunnet designpriser, og det er lett å skjønne hvorfor.

Sjekk denne:

Den tredje nye som dukker opp i Paris er en såkalt Special Limited Eidtion av Giulia, og denne følger i hjulsporene til tilsvarende utgave for Stelvio.

Her skal Alfa feire den sportslige arven, og mer eksakt den første seieren i Mille Miglia tilbake i 1928 med den legendariske 6C 1500 Super Sport.

Denne skiller seg ut med en nytolkning av den berømte Quadrifoglio-logoen, som for aller første gang er presentert med svart bakgrunn.

Det bør ikke stå på kreftene, for motoren er som tidligere en V6 med twin-turbo som huser 520 hestekrefter, og det er også en rekke interiørdetaljer som skiller denne fra originalen.

Sjekk denne, og det fjerde bildet viser altså alle de tre «Mille Miglia-bilene».

Men den viktigste her oppe i elbil-fokuserte nord er selvsagt Alfa Romeo Junior, som følger opp navnet sitt med å være en ekte junior på 4,17 meter som skal by på drøyt 400 kilometer med rekkevidde.

Her er flere bilder av det som blir en av de mest stilfulle elektriske småbilene verden har sett, Alfa Romeo Junior:

Les også:

Debatt