Alfa Romeo-legende returnerer

Alfa Romeo har holdt det gående i 110 år, og en av de mer berømte modellene er Giulia GTA fra 1965. Denne hedres nå med en Giulia GTA.


Tilbake i 1962 bestemte Alfa Romeo seg for å erstatte den
populære Giulietta med en ny modell kalt Giulia, og ut av denne nye
modellserien kom det også en gatelovlig og racinginspirert versjon ‒ Giulia
GTA.

Forkortelsen sto for Gran Turismo Alleggerita, hvor Alleggerita
er italiensk for slanket.

Bilen var en 2-dørs coupé, og den første versjonen av lettvekteren
som veide rundt 750 hadde en motor på 115 hestekrefter og et dreiemoment på 142
Nm.

Senere kom de også med en enda mer racingrettet versjon kalt
GTAm, men denne hadde sitt utspring fra GTV-modellen.

Begge disse er Alfa Romeo fortsatt stolte av, faktisk så mye
at de hedrer bilene med to helt nye versjoner ‒ Giulia GTA og Giulia GTAm.

Vi snakker fortsatt om gatelovlige biler, men som med den
originale svært så racinginspirerte med en 2.9-liters V6 biturbo som huser 540
hk.

Giulia GTA er en ganske så hverdagslig versjon med fire seter og alt det man for eksempel finner i den spreke Giulia Quadrifoglio, men den er laget enda mer for å kjøre fort rundt en bane med.

Den har altså A’en som står for vektredusering, så også denne
har gått gjennom en slankekur for å redusere vekten. Og ikke minst har de
flikket en masse på aerodynamikken, og gitt den enda mer marktrykk.

Dette har de faktisk fått hjelp til av formel 1-gjengen Sauber
Engineering, som har utviklet aerosett som gjør at Giulia GTA skal sitte
klistret til asfalten. Dette inkluderer sideskjørt, bakspoiler og
front-splitter.

Den har også et nytt eksosanlegg med stusser integrert i
baksplitteren, og har fått 20-tommers felger med en senterbolt.

Ja, Alfa har tatt oppgaven så seriøst at de til og med har
gitt den bredere hjulspor både foran og bak, og har i tillegg oppgradert
opphenget.

Men den helsprøe versjonen er GTAm, som fortsatt er en gatelovlig variant.

Her har italienerne gått mer drastisk til verks, og har blant annet kastet ut baksetene, satt inn nye racingseter og gitt den enda mer vektbesparende materialer. Og selvsagt gitt den enda råere aerodynamiske egenskaper, blant annet med en større frontsplitter og bakspoiler.

GTAm veier inn til 1.520 kilo, og har dermed en
kraft-til-vekt-ratio på 2,82 hk per kilo. Dette gjør at den spinner fra 0 til
100 km/t på 3,6 sekunder, og bør også kunne feie gjennom svingene i hårreisende
hastigheter.

Du må også være ganske rask om du ønsker å sikre deg en av
disse, for Alfa Romeo setter en grense på 500 eksemplarer for Giulia GTA og Giulia
GTA.

De akter nemlig å gjøre disse to nesten like ettertraktet
som 1965-versjonen, så kanskje om 55 år snakker man om Giulia GTA fra 2020. De
som lever får se.

Her er flere bilder av Alfa Romeo Giulia GTAm:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter