Aldri før har så fått dødd i trafikken

Fire mennesker mistet dessverre livet i juni-trafikken, men totalt i 2021 har det vært en stor nedgang i antall trafikkdrepte.


Dessverre oppstår det fortsatt dødsulykker i trafikken, men stadig færre familiemedlemmer og venner får livet snudd opp-ned på grunn av slike tragiske utfall.

I juni kostet trafikken fire nye liv, og et så lavt tall er aldri tidligere registrert. I fjor, som totalt hadde et rekordlavt antall døde i trafikken, mistet ni personer livet i årets første sommermåned.

Totalt etter første halvår har 29 personer mistet livet i trafikken, mot 46 i første halvår i fjor. Så verdens mest sikre trafikale land blir bare sikrere og sikrere.

‒ Vi skal ikke lenger tilbake enn til juni 2010 hvor vi i den enkeltmåneden hadde 31 drepte i trafikken, opplyser seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

‒ Nå har vi 29 drepte etter et halvår. Selv om det er en klar nedgang, så skal vi ikke glemme at det fortsatt er for mange som har mistet livet og det i seg selv utgjør en stor skoleklasse målt i antall mennesker.

Ifølge Statens vegvesen har nedgangen i år vært på nærmere 40 prosent i forhold til samme periode i fjor.

‒ Det er en svært gledelig nedgang i antall trafikkdrepte i årets seks første måneder, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

‒ Men hver eneste trafikkdrepte er likevel en for mye, understreker hun.

Fire personer mistet livet i juni, noe som er mer enn en halvering av de ni som døde i den norske trafikken i juni i fjor.

‒ Den positive tendensen vi ser i antall drepte i år er en videreføring av nedgangen som vi har sett gjennom mange år, sier Ranes.

‒ Det er en utvikling vi setter pris på, og som skyldes en rekke faktorer: Bedre veier, tryggere biler, bedre kjøreopplæring, flere som overholder fartsgrensen, og mye mer. Samtidig som vi ser en nedgang i antall drepte, så vi i fjor en økning i antall hardt skadde. Dette minner oss på at arbeidet med å redusere antall alvorlige ulykker i trafikken på langt nær er ferdig.

Det negative er at det kun er to fylker som ikke har hatt dødsulykker, Oslo og Nordland. Flest har det vært i det nye storfylket Viken, hvor seks personer har mistet livet i trafikken. Innlandet og Troms og Finnmark har fem trafikkdrepte, Vestfold og Telemark har fire, Vestland og Trøndelag tre, mens de to fylkene Rogaland og Møre og Romsdal har registrert en trafikkdrept hver.

Det er nå 20 år siden Stortinget behandlet Nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken, og selv om Norge er verdens mest trafikksikre land omkom 95 personer i 2020.

‒ Nullvisjonen ligger til grunn for alt Statens vegvesen gjør, og vi ser at det gir resultater. Vi vil fortsette arbeidet med å jobbe mot de ambisiøse målene i Nasjonal transportplan og som følger av nullvisjonen, sier Guro Ranes.

Les også:

Les mer om:

Nyheter