Aiways åpner snart salget

Det kinesiske merket Aiways åpner for nettsalg av sin første europeiske modell U5 i slutten av måneden.


‒ Forhåndssalg på nett representerer den neste viktige fasen
av Aiways’ inntreden i det europeiske markedet, sier Alexander Klose, en administrerende
direktør hos Aiways.

‒ Vårt løfte til kundene er at de kun trenger å legge inn et
lite innskudd for å bli en av de første til å motta en U5, slik at de kan begynne
å glede seg over fordelene med en elektrisk SUV med lang rekkevidde, mye
teknologi og mye utstyr.

-->
Kinesiske Aiways har sett seg ut noen utvalgte land når de
tar sats i Europa, og selvsagt er elbilnasjonen Norge blant disse. Også Danmark,
Sveits, Nederland, Frankrike og Tyskland er med i åpningsrunden, før Aiways
skal utvide fortløpende med andre land.

Produsenten har tidligere uttalt at de vurdere flere salgsmodeller,
fra abonnement til rent kjøp. Men sist vi hørte noe var det leasing de skulle
starte med, så vi får se hva de lander på når de åpner det nettbaserte salget i
slutten av april.

Aiways følger også oppskriften til blant annet Polestar, og
skal åpne visningssentre rundt omkring i Europa. De har allerede klar en avtale
med elektronikk-kjeden Euronics i Tyskland, og flere vil følge.

U5 skulle egentlig vært lansert i Europa i april, men
koronaviruset har forsinket prosessen. Aiways’ kinesisk fabrikk i Shangrao har
nå startet opp igjen, og produksjonen av de europeiske modellene skal begynne i
juli. Planen er nå at de første leveringene av U5 her i Europa skal ta plass i
august.

At Aiways har seriøse planer viser den nybygde Shangrao-fabrikken,
som kostet nærmere 20 milliarder kroner. Merket har som mål å sette samme
150.000 biler der i året, før de går over til andre fase som bringer kapasiteten
opp til solide 300.000 biler.

U5 er en mellomstor modell som er omtrent på størrelse med
for eksempel Volvo XC60, og er 4,68 meter lang, 1,87 meter bred og 1,70 meter
høy. Bagasjerommet er på 432 liter, men slåes baksetene ned rommer det hele
1.555 liter.

Det elektriske drivverket huser en elmotor på 197 hk som driver
forhjulene, og batteriet har en kapasitet på 63 kWh. Dette skal gi den en
rekkevidde på over 400 kilometer, men eksakt hvor langt den ruller på en lading
er ikke kjent ennå.

SUV-modellen er også utstyrt med hurtiglading, og skal bruke
27 minutter på 30-80 prosent.

Og bilen innehar allerede en Guinness-rekord.

I fjor tok to Aiways to prototyper og 18 medarbeidere med på en skikkelig hurratur fra Kina til Tyskland som inkluderte 13 grensepasseringer, og bilene tilbakela over 15.00 kilometer under den ekstreme langtesten.

U5 er dermed den elektriske bilen som har tilbakelagt den
lengste sammenhengende turen.

Bilen er også utstyrt med mye teknologi, og har blant annet
12(!) ultrasoniske radarkameraer, og tilbyr en hel rekke med førerassistenter som
hjelper til med kjøringen.

På innsiden er den selvsagt også heldigital, og den sentrale
berøringsskjermen er på 12,3 tommer.

Det er dog en negativ ting med Aiways U5 også.

Da Euro NCAP kollisjonstestet bilen i desember i fjor fikk
den kun 3 stjerner blant annet etter svakheter i sidekollisjon og det
automatiske nødbremsesystemet, men Aiways responderte nærmest umiddelbart og sa
at de vill utbedre svakhetene og få testet en ny og oppgradert versjon senere i
år.

Forhåpentlig fikser de svakhetene, slik at den også blir en
like trygg bil som mange av de andre moderne SUV-modellene på markedet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter