AI, AR, blokkjede, hologram, høy volt og smarte hjem

Porsche satser som mange andre på framtidig teknologi, og de tar snarveien ved å kjøpe seg inn i oppstartsselskaper som skal gi de et forsprang.


Det er ikke enkelt å være en moderne bilprodusent, for det
er litt av et race å henge med i.

Bilen skal kommunisere både med hverandre og eksterne kilder,
den skal kjøre selv, den skal lære seg hva du trenger og planlegger, den skal
utføre tale- og bevegelseskommandoer, den skal både vise deg hva som kommer og på
forhånd vite hva som kommer, den skal hjelpe deg umiddelbart og den skal være
utslippsfri.

-->
Opp i alt dette skal de jo også fungere best mulig på veien også, noe dessverre kanskje spesielt elbileiere har erfart ikke alltid er tilfelle med nye modeller.

Alt dette krever enorme ressurser, og for vanlige bilprodusenter
er det ikke lenger mulig å utvikle en slik moderne bil helt på egenhånd.

Porsche er en av de som satser på alt vi beskrev, og har blant
annet på gang sin første rene elbil kalt Taycan.

For å få regnestykket til å gå opp har tyskerne gått inn
gang med en voldsom oppkjøpsrunde, og har i det siste sikret seg tilgang til
diverse teknologi via seks viktige investeringer.

Totalt snakker vi her om investeringer i milliardklassen,
men dette tror de altså skal gi frukter i framtiden.

Så hva er det Porsche har sikret seg tilgang til?

Jo, det er svært spennende ting, og strekker seg over svært
forskjellige felt.

Les mer under og lær litt mer om hvilke spennende ting vi
kan vente oss i framtidige biler.

Urgent.ly, USA

Porsche har nylig kjøpt seg inn i dette amerikanske selskapet
som utvikler kunstig intelligens (AI) rundt blant annet veihjelp. Teknologien kobler
bilene sammen, og i sanntid skal systemet vite hvor en bil som trenger veihjelp
befinner seg ned til centimeteren.

Dermed skal hjelpen komme lynraskt.

I USA er allerede over halvparten av bilbergerne knyttet til dette systemet, som også skal utvides til Europa og Asia.

Gapless, Tyskland

I september investerte Porsche i det Berlin-baserte oppstartselskapet
Gapless, som utvikler løsninger som skal ta vare på historien til klassiske
biler.

Det høres jo ikke ut som noe hokus-pokus, men løsninger til
Gapless baserer seg på blokkjede-teknologi akkurat som kryptovaluta gjør.

Dette gjør at dataen til Gapless ikke kan forfalskes, og som
vi vet er dokumentasjon rundt klassiske biler svært verdifullt.

Så kryptert data skal forhindre at noe kjøper klassikere med forfalsket dokumentasjon.

WayRay, Sveits

Porsche ble en strategisk ledende investor i WayRay (også Hyundai er inne her) for halvannet år siden, og dette selskapet utvikler teknologi rundt hologram og utvidet virkelighet (AR).

Her snakker vi om altså neste steget for head-up-displayet,
og teknologien er litt vanskelig å forklare.

Det fungerer slik at virtuelle objekter blir integrert i det
du ser, akkurat som vi har sett Elvis (nei, han lever ikke) stå på scenen og rocke
mange tiår etter at han faktisk døde.

Det oppstår altså en utvidet virkelighet hvor et objekt ser
ut til å befinne seg i bilen (eller andre steder), men som altså er skapt av
AR.

Miles, USA

I juli 2018 annonserte Porsche at de gikk i partnerskap med
Miles, et selskap i Silicon Valley.

Dette er en mobilplattform som er baserer seg på AI, og som skal lære seg hva forbrukerne er interessert i under turen.

Vi snakker altså om en slags automatisk mobilitetsguide, og
Porsche har så mye tro på dette at de la inn enda mer cash i selskapet senest for
noen dager siden.

Rimac, Krotaia

Mange drar nok kjensel på navnet, for dette er altså et
selskap som utvikler hyperpotente elbiler. Du husker muligens at den tidligere
Top Gear-programlederen Richard Hammond totalvraket en elektrisk hyperbil verd en
drøss millioner for noen år siden? Det var en Rimac Concept_One.

For tiden utvikler de etterfølgeren Rimac_Two, som er noe
helt for seg selv. Den har 1.914 hestekrefter og en toppfart på 415 km/t, du
låser den opp med ansiktet og den har et autonomt nivå helt opp på 4 ‒ altså
selvkjørende.

Det er altså en helt absurd hyperbil, og kall den gjerne for
en megabil om du vil.

Porsche har kjøpt 10 prosent av aksjene, og bør dermed få
tilgang på det elektriske drivsystemet og høyvolts-teknologien som blant annet Rimac
utvikler.

Vi kan nesten ikke vente på neste generasjon el-Porsche, for
det bør bli noe voldsomt potente greier.

Anagog, Israel

For ett år siden kjøpte Porsche seg inn i selskapet som ble
grunnlagt i Tel Aviv for ni år siden.

Disse utvikler AI i kontekst med mobilitet. Teknologien gjør
det mulig forstå og forutsi mobilitetsadferd via smarttelefonbasert kunstig
intelligens.

Fordelen ved å bruke smarttelefonen til dette er at
dataanalysen ikke krever overføring av sensitive brukerdata til og fra nettskyen,
og foregår kun lokalt inne i bilen.

home-iX, Tyskland

Vi er kommet til den sjette og siste investeringen, og nå
handler det faktisk ikke lenger om bilen ‒ men hjemmet.

Porsche kjøpte seg inn i selskapet (som ble grunnlagt av to tidligere
Porsche-medarbeidere) i september 2017, og disse har spesialisert seg på smarte
hjem.

Fordelen til home-iX er at de smarte løsningene fungerer uavhengig
av fabrikant og overføringsstandard, og kan i utgangspunktet brukes av de
fleste smarte dingsene.

Så Porsche nøyer seg altså ikke bare med å stå parkert ensom og forlatt i garasjen, men nå skal de jaggu også inn i stua til folk.

Ja, det er nye tider!

Les mer om:

Nyheter