Åh, en ny 4C Spider!?


Alfa Romeo 4C har nærmet seg slutten allerede et par år nå, men italienerne har åpenbart ikke tenkt å ta livet av den riktig ennå.

Er det noe Alfa Romeo kan så er det å lage biler som skiller seg ut fra den store massen. I dag kjenner vi godt til modeller som Stelvio, Giulia, Giulietta og Mito, alle flotte biler med et særegent design.

Denne tradisjonen kan vi faktisk spole helt tilbake til 1930-tallet for å finne.

Den gang kom de med en bil kalt 8C, oppkalt etter antall sylindre motoren hadde.

Denne «sportsbilen» fulgte de opp med navnesøsteren 8C Competizione i 2007, og de kom også med en Spider-variant (toppløs) av denne året etter.

Bilen var noe av det mer smekre vi har sett, men den ble aldri en bestselger og forsvant like raskt som den kom i 2010.

Men allerede da gikk ryktene om en helt ny sportsbil, og nå litt mer nedskalert.

Den ble kalt 4C.

Og det var hold i ryktene, og Alfa Romeo viste den fram flere ganger før produksjonsmodellen ble avduket under Genève Motor Show i 2013.

Bilen var like lekker som 8C Competizione, og blant annet stemte leserne av det tyske magasinet Auto Bild den like godt fram som verdens vakreste det året. Ikke verst.

I 2014 fulgte de samme oppskrift som med 8C, og presenterte en Spider-variant av 4C ‒ nok en gang under Genève Motor Show.

Siden den gang har det vært ganske så stilt rundt 4C, men vi vet allerede nå at den lever på lånt tid.

For da Alfa presenterte sitt produktkart fra 2018 til 2022 i fjor var den i likhet med Mito borte.

Alfa skal erstatte 4C Coupé og Spider med to nye modeller, den ene kun kalt GTV og den andre er ingen ringere enn en ny 8C. Jepp, de bruker hjertestarteren på modellen som forsvant i 2010.

Det går altså utover 4C, som synger på siste verset.

Men den fete dama er ikke helt ferdig å synge ennå, for nå har italienerne trukket fram en helt ny spesialmodell ut av hatten.

Det er en svært begrenset versjon som heter Alfa Romeo 4C Spider Italia, og om vi forstår dem rett er dette en modell som kun tilbys i Nord-Amerika.

Fiat Chrysler sier at den kun kommer i 15 eksemplarer, og vil koste i underkant av 50.000 kroner mer enn den originale Spider.

Alfa har gitt Italia-versjonen ny blå farge som ikke er tilgjengelig for de andre versjonene, lakkert luftinntak og andre ting i pianosvart og skrevet «4C Spider Italia» på diverse flater rundt og i bilen.

Den får også mer karbon, slik at vekten går ytterligere ned, og med på kjøpet følger også en nytt ryggekamera, cruise kontroll og ryggevarsler.

Motoren er dog den samme, og byr på 237 hestekrefter og 0 til 100 km/t på drøye 4 sekunder.

Så får tiden vise om dette faktisk blir den aller siste 4C som Alfa lager, eller om det fortsatt er litt liv etter 2020-modellen av Italia.

Vi kommer vel til å savne denne, gjør vi ikke?

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Adjø, Alfa Romeo Mito

Nå er det slutt for Alfa Romeo Mito. (Begge foto: Alfa)

Les mer om:

Nyheter