Porsche ledet an da de knallet til med en SUV-lignende modell tilbake i 2002, og konsernsøster Bentley har fulgt denne oppskriften.
I rene salgstall har selvsagt ikke Bentayga kommet i nærheten av de som Cayenne kan vise til, men SUV-modellen har uansett vært en udiskutabel suksesshistorie siden produksjonen satte i gang sent i 2015. Og vi kan gjerne sammenligne med Porsche.
-->
Tyskerne leverte i 2021 ut 38.464 nye eksemplarer av ikonet 911, mens 14.659 nye biler av den langt dyrere Bentayga ble levert ut i fjor. Det er 37 nye Bentayga levert ut hver eneste dag, året rundt. Så slett ikke verst!
Bentley, som altså tilhører den store Volkswagen-gruppen i likhet med Porsche, har tenkt å utnytte det økende salget, opp 31 prosent i forhold til det korona-utsatte 2020, og slår nå til med en helt ny versjon.
Den nye utgaven er kalt noe så kryptisk som Bentayga EWB, hvor de tre siste bokstavene står for noe ganske viktig ‒ Extended Wheelbase. Ja, lengre akselavstand.
Dette er noe blant annet elbilene uten en stor motor, girkasse og bensintank fokuserer veldig på, for det betyr som kjent enda bedre innvendig plass. Nå er ikke Bentayga en elbil, så løsningen har vært å strekke ut den totale lengden på bilen.
Akselavstanden har vokst fra 2.995 mm til ganske så store 3.175 mm, mens den totale lengden nå lyder på 5.322 mm. En standard Bentayga er 5.125 mm lang. Resultatet av forlengingen er dette:
Den nye lengden gjør også sitt til at Bentayga flyr forbi Flying Spur som den lengste i familien, for den digre luksusdoningen måler «kun» 5.316 mm. Og all den ekstra plassen er, kanskje ikke så overraskende, forbeholdt de i baksetet.
Bentayga er en ekte luksus-SUV, og Bentley har selvsagt fokus på at de i baksetene skal ha det best mulig. Blant annet byr Bentayga på verdens første autoklima, og sitteplassene er verdig selv de mest luksuriøse privatflyene.
Bentley har utviklet noen nye seter som er kalt Bentley Airline Seat, ifølge merket verdens mest avanserte sete som er montert på en bil. Her er det ikke mindre enn 22 måter å justere setet på.
I Relax-modus kan setet vippes ned til 40 grader, mens i Business Mode flyttes setet til sin mest oppreiste posisjon slik at det er mulig å jobbe komfortabelt.
Det automatiske klimaanlegget registrerer både passasjertemperatur og overflatefuktighet, og justerer både varme og ventilasjon om det behøves. Dette skal sørge for en «optimal termisk velvære». Ja, det siste ifølge Bentley.
Det nye setet foretar også postural mikrojusteringer av passasjerens sitteposisjon og trykkpunkter, og dette gjøres ved å måle trykket på seteoverflaten.
Systemet kan bruke opptil 177 individuelle trykkendringer over seks helt uavhengige trykksoner som strekker seg over en 3-timers periode, og bør som Bentley sier forbedre både komforten og minimerer trettheten under en biltur.
‒ Bentayga Extended Wheelbase er vår første bil som virkelig er dedikert til velvære om bord rettet mot passasjerene, sier Bentley-sjef Adrian Hallmark.
‒ Hver Bentley får deg til destinasjonen og føler deg mer avslappet enn da du startet reisen, og likevel har vi med den utvidede akselavstanden kunnet gå enda lenger takket være bruken av verdens første velværeteknologi innebygd i vårt uovertrufne interiørdesign.
‒ I kombinasjon med de utrolige ferdighetene til håndverkerne ved vår karbonnøytrale fabrikk i Crewe, gjør disse fremskrittene Bentayga Extended Wheelbase til den ultimate luksus-SUVen å kjøre ‒ eller kjøres i, melder en ubeskjeden sjef.
Som standard kommer Bentayga EWB med en 4+1-setekonfigurasjon, hvor de to ytre baksetene skal gi ekstra komfort. Det er 16 forskjellige justeringer, oppvarming, ventilasjon og ikke mindre enn fem individuelle massasjeprogrammer. Og ja, Bentley har til og med spandert på en skiluke, så her kan du ragge til påskefjellet med skiene ved siden av deg.
Og du kan selvsagt bare glemme de gammeldagse spakene og knappene for setejusteringer, for her blir det selvsagt gjort via en berøringsskjerm.
Resten av innsiden er selvsagt også fylt opp av luksus og dyre materialer, og de som frykter at en 5,3 meter lang SUV kan bli vanskelige å manøvrere når bilen ankommer parkeringsplassen på påskefjellet, trenger ikke å bekymre seg.
Bentley har puttet inn firehjulsstyring i denne, så EWB-utgaven har faktisk en svingradius som er 7 prosent mindre enn den vanlige Bentaygaen.
Det bør også gå greit unna til påskefjellet.
Under panseret befinner det seg en 4-liters turbomatet V8-motor koblet sammen med en 8-trinns automatkasse, og denne rommer 550 hk og 770 Nm.
Den digre bilen bruker 4,6 sekunder på 0-100 km/t, og kan om den befinner seg på autobahnen kjøre i 290 km/t.
Bentley sier at de har utviklet over 2.500 nye deler til Bentayga EWB, så dette er en ganske så ny modell ‒ som nok forblir en drøm for de aller fleste her hjemme.
Vi skal ikke prøve å tippe en eventuell norsk pris for den nye EWB-utgaven, men vi kan iallfall opplyse om at Bentley Norge har en ny Bentayga Hybrid til salgs ‒ og den skal de ha 3,2 millioner for.
Så ja, vi får nøye oss med bildene, og her er de:
Les også: