AC Cars historie kan spores tilbake til 1903, for da kunne Weller-brødrene vise fram sin første bil under Crystal Palace Motor Show. Siden skiftet selskap navn flere ganger, men endte til slutt på AC i 1922.
Den første modellen til AC som det bilmerket vi kjenner i dag kom i 1954, og var en lekker sportsbil som het AC Ace. Denne hadde de runde og ekstremt flotte linjene som mange av datidens sportsbiler fikk, og satte AC en gang for alle på bilkartet.
-->
AC Cars har som kjent gjort comeback nå som det skal handle om elbiler, og blant annet vist fram to versjoner av legendariske Cobra i elektrisk drakt ‒ deres aller mest berømte modell.
Men de har også vist fram en elektrisk versjon av AC Ace, og AC Ace RS electric skal komme i en såkalt Founders Editions hvor 37 eksemplarer skal settes sammen. Prisen er satt til 129.500 pund.
På samme tid skal de ta farvel til bensin-æraen med en eksakt kopi av den siste utgaven av AC Ace som ble laget i 1962, og her er det bensinmotor som gjelder. Denne heter kun AC Ace RS.
‒ Det originale esset var den arketypiske britiske sportsbilen ‒ rask, lett og smidig og en ekte klassiker i sin generasjon som var inspirasjonen for den globale klassikeren, den ikoniske AC Cobra, sier AC Cars administrerende direktør, Alan Lubinsky.
‒ Vår nye AC Ace RS-modell har alt dette, samlet i en oppdatert pakke som inneholder en tradisjonell følelse og fører-appell innen en lav totalvekt til bare 1.000 kg.
De kan altså ikke ta farvel med bensinæraen med en elbil, og bensinversjonen blir nesten like rask som elbilversjonen AC Ace RS electric ‒ som klarer 0-100 km/t på 5,5 sekunder.
‒ Sentralt i den eksepsjonelle ytelsen til AC Ace RS er en ny og lett 2.3-liters 4-sylindret bensinmotor som utvikler 350 hk og 440 Nm dreiemoment, nok til en glitrende tid på 5,8 sekunder på 0-100 km/t, sier sjefen.
AC satser altså nå på sportslige elbiler, hvor AC Cobra Series 1 electric leder an.
‒ Den nye AC Ace RS kan godt være den siste nye AC-modellen noensinne som blir drevet av en bensinmotor. Nesten alle våre nåværende modellserier tilbyr allerede en elektrisk drivlinje da vi i AC leder sportsbilindustrien inn på et grønnere territorium, sier Lubinsky.
Dette blir altså den andre nye Ace-modellen AC byr på, og følger i hjulsporene til AC Ace RS electric.
Den elektriske versjonen skal være klar til levering i slutten av 2022, og blir den tredje elbilmodellen fra AC etter AC Cobra Series 1 electric og AC Cobra Series 4 electric.