AC pirrer med en ny Cobra GT roadster

Storbritannias eldste aktive bilprodusent, AC Cars, har fått ny luft under vingene og pirrer med en ny Cobra-modell.


Weller Brothers etablerte det som nå er Storbritannias eldste bilprodusent i 1901, og produserte både biler og motorsykler fra et lite verksted i London.

Selskapet satt sammen sitt første kjøretøy i 1903, mens Autocarrier som forkortelsen AC senere skulle komme fra ble introdusert året etter. Den første trehjulede pakkebilen ble umiddelbar suksess.

-->
Den lille og spretne sportsbilen AC Ace sendte statusen til AC rett til værs da den kom i 1953, og her var en av hemmelighetene en utstrakt bruk aluminium og et utseende designet og bygget av Eric George Gray.

Dette var bilen som senere utviklet seg til legenden AC Cobra som hadde en potent Ford V8 i motorrommet.

Siden har AC Cobra beholdt sin umiskjennelige form og sitt unike design, og med en begrenset produksjon blir hver og en av de håndbygde bilene svært så eksklusive.

Den nye AC Cobra GT roadster arver selvsagt den legendariske profilen, som holder seg usedvanlig bra selv etter 61 år.

Men AC understreker at det ligger svært mye jobb bak den nye modellen, og at de har brukt tre år på å utvikle denne. Målet er den mest avanserte Cobraen noensinne, og bilen som fortsatt er litt hemmelig skal avdukes til neste år. Ja, selvsagt i London, som en feiring av merkets 122. år.

AC sier at bilen er utformet som en ekte grand tourer, som kombinerer hastighet, smidighet og balanse med komfort og det praktiske. De lover at AC Cobra GT roadster skal heve nivået av raffinement.

Videre kan de fortelle at AC Cobra GT roadster består av en kombinasjon av banebrytende materialer og produksjonsteknologier, og at bilene skal lages etter kundenes smak.

For her står såkalt coach-bygging sentralt, og en rekke alternativer skal sørge for å skreddersy bilen helt etter kundenes smak.

Det går selvsagt også nå i utstrakt bruk av aluminium som er spesielt utviklet for AC Cobra GT roadster, og AC lover ytelser fra den øverste hyllen.

Det skal blant annet en V8-motor som utvikler opp til 663 hk og 780 Nm for, og det er også mulig å velge mellom en 6-trinns manuell eller 10-trinns automatisk girkasse.

Vekt er viktig, og den nye veier inn under 1.500 kilo og skal klare å sprinte opp til 100 km/t på under 4 sekunder.

De har også på gang en ny arkitektur og produksjonsprosess, og AC melder selvsikkert at nye AC Cobra GT roadster «vil sette en standard i produksjonsdetaljer og byggekvalitet».

Den blir også historiens største Cobra. De har nemlig en akselavstand på 2,57 meter, men dette skal ifølge merket selv ikke gå utover kjøreegenskaper.

Videre sier de at bilen er designet både for hverdagsbruk og komfort, og inkluderer funksjoner som klimaanlegg, elektriske vinduer, underholdning i bilen og muligheten for en avtagbar hardtop.

Prisen? Den sier de foreløpig ingenting om.

Men bilen har kostet mange millioner pund å utvikle, så ta høyde for det om du vurderer å bestille denne kommende legenden.

Vi gleder oss til å se bilder av sluttresultatet, for de tre vi har nå gir oss kun et lite hint om det som kommer.

Men det lille vi kan tolke ut av disse ser vitterlig lovende ut, gjør det ikke?

Les også:

Les mer om:

Nyheter