Det er ikke noe fasitsvar på hvor lenge man skal beholde bilen før den eventuelt bør byttes ut, men de fleste ekspertene er enige om at bilen iallfall ikke bør selges før garantien er på vei til å løpe ut.
La oss si at vi kjøper en ny bil hvert 4. år, noe som er oftere enn snittet, og vi vil da nå 10 nybiler innen 40 år og 20 nybiler innen 80 år.
-->
Så ble den aller første bilen kjøpt som 18-åring, så blir den 21. nye bilen kjøpt som 98-åring. Ja, det er faktisk innenfor, for Guinness rekordbok har nemlig en 108-åring bokført som verdens eldste sjåfør.
Uansett, om vi rekker 41 nye biler, skal det også litt til at alle disse kommer fra samme merke. Nå er heller ikke dette helt utenkelig, for vi har for eksempel et merke som Tesla som har kunder som både bytter ut bilen ganske så ofte og som er veldig merkes-lojale.
Det kan altså tenkes at det finnes folk som har hatt flere enn 50 biler fra samme merke, men det har vi rett og slett ingen aning om.
Det vi dog vet, er at engelske David Franklin nå har kjøpt seg sin 55. Fiat ‒ på rad.
Den spreke pensjonisten kjøpte sin aller første Fiat, en rød 500D med motoren bak, i 1963. Ja, det året den amerikanske presidenten John F. Kennedy ble myrdet. Siden har han altså kun eid Fiat-biler.
Ifølge Fiat Storbritannia startet kjærlighetsforhold i 1962 da han ble ansatt i en Fiat-butikk i nærheten av selveste Wembley, og året etter cashet ha ut den nette sum av 399 pund for en ny 500D. Det er rundt 5.800 pund i dagens verdi (66.000 kroner).
Det var starten på litt av et eventyr.
David gikk fra kvalitetskontrollør til kontorsjef i løpet av 12 år hos Fiat, og høydepunktet kom da han ble driftssjef for Fiat 130 – et flaggskip den gang. Den bilen var utstyrt med V6-motor.
Den godeste David nøyde seg ikke bare med å kjøpe nye Fiat-biler, men lot seg også lokke ut til motorsporten. Racerføreren David deltok i 31 løp mellom 1963 og 1967, og vant hele 14 av disse. Totalt noterte han seg faktisk for 24 pallplasser, så dette hadde han helt klart talent for.
Kjærligheten til Italia strakk seg langt utover bilene. Faktisk giftet han seg med italienske Michela i 1966, og det selvsagt i Italia. Bryllupsbilen var for øvrig en Fiat 2300 stasjonsvogn, kjent som den første Fiaten med automatgir.
En Fiat ruster kanskje, men det gjør ikke denne kjærligheten:
Selv om briten sluttet i Fiat i 1974, visnet heller ikke kjærligheten til merket, og det har alltid stått en Fiat i garasjen til 84-åringen.
‒ De har aldri sviktet meg, så jeg har heller ikke sviktet dem, slår han selv fast, som stipulerer at han har tilbakelagt rundt 1 million kilometer bak rattet på en Fiat.
‒ Etter å ha kjørt Fiat konsekvent i nesten 60 år, er det veldig vanskelig å si hvor mange mil både jeg og familien min har tilbakelagt i en Fiat. Men fram til covid kjørte jeg og Michela til Italia minst én gang hvert år, noen ganger to ganger da barna var yngre.
‒ Det er før man tar i betraktning alle milene jeg har kjørt i jobben og konkurranser i motorsporten!
Vi har som kjent vår Mr. Rallycross, Martin Schanke, og her er et bilde av britenes Mr. Fiat, David Franklin:
Mange er litt skeptiske til disse nye elbilene, for det kan jo kan være litt skummelt å gå over til noe helt nytt og ukjent. Men ikke David, som nå kaster seg på den elektriske bølgen.
‒ Den elektriske 500 er som alle andre Fiater ‒ kjempegøy å kjøre. Den er veldig stillegående, håndterer utrolig bra og går veldig raskt unna – noen ganger havner brillene mine i baksetet!
Den er dog ikke favorittbilen, for det er flerbruksbilen Fiat Multipla. På 2. plass kommer coupéutgaven av Fiat 850, mens den helelektriske 500 tar siste pallplass.
Det er ikke verst for den nye elbilen, for dette er altså en kar som har eid 32 forskjellige modeller og totalt 55 forskjellige Fiat-biler ‒ inkludert den gamle og helt nye 500-versjonen.
Her er alle de 32 modellene som David Franklin har eid og kjørt: