Stellantis-merkene er nå inne i sin neste fase for elbiler med de nye STLA-plattformene, hvor hver av disse skal gi moderne elbiler i forskjellig segmenter. STLA Medium skal stå bak biler i C- og D-segmentet fra 4,3 til 4,9 meter lengde, og blir dermed veldig viktig.
For Peugeots del var E-3008 den første elbilen ut på denne, mens E-5008 blir den første på en utvidet variant. Dette er en bil som er 4,79 meter lang, og akselavstanden som er viktig for den innvendige plassen er på hele 2,9 meter.
‒ Alle vet at plassbehovet for en norsk familie er nesten ubegrenset, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.
‒ Med E-5008 tar vi en stor elektrisk SUV og henter en rekke løsninger fra en superpraktisk flerbruksbil. Dagens 5008-eiere forteller oss hver dag hvor glade de er i bilen sin ‒ nå har både de og alle andre virkelig noe å glede seg til.
Salget er altså i gang og E-5008 fås i to utstyrsnivåer ‒ Allure med en startpris på 468.900 kroner og topputstyrte GT til 498.900 kroner pluss frakt og levering.
Til glede for mange har Peugeot også beholdt mange fysiske knapper, og det er også 10 programmerbare knapper kalt i-Toggles.
Nye Peugeot E-5008 blir satt i den franske fabrikken i Sochaux som har produsert biler siden 1912, mens batteriene også er lokale og blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin.
Les også:
- Cupra viser fram ny sporty modell
- Stor økning i antall bulker
- ES90 er en av fem nye elbiler fra Volvo