Nio ET7 er helt i toppklasse både når det kommer til rekkevidde og komfort.
(Fotos: Nybiltester)
Komfortable Nio ET7 imponerte på rekkevidde
Er du en som setter komfort høyere enn noe annet, men som også setter pris på god rekkevidde, bra teknologi og ytelser få kan matche? Da kan Nio ET7 fort være bilen du bør vurdere.
Som vi vet fra Nio tidligere kan du også på ET7 kjøpe eller leie batteriet, og du kan velge mellom 75 kWh eller 100 kWh.
Testbilen har det store batteriet og det skal gi bilen en teoretisk rekkevidde på inntil 580 kilometer, mens testbilen har oppgitt 505 kilometer. Hvorfor det store spriket i rekkevidde vites ikke.
-->
Bilen er 5,1 meter lang, 1,99 meter bred og har en akselavstand på 3,06 meter.
Størrelsesmessig legger bilen seg midt i mellom Mercedes-Benz EQS og Tesla Model S, men de to konkurrentene har èn solid fordel, som vi kommer tilbake til senere.
Nio ET7 fås kun med firehjulstrekk og yter hele 653 hestekrefter og skal få deg til 100 km/t på raske 3,8 sekunder.
Bilen veier 2,399 kilo og nyttelasten er oppgitt til 426 kilo. På kroken kan du trekke inntil 2 tonn, det er mer enn de fleste andre.
ET7 kommer etterhvert med en oppgradering, da denne bilen ble testet i juni 2024 ikke kan konfigurere en ny bil, kun kjøpe ferdig konfigurerte biler – til en pris som er satt ned med 88.000 kroner, antagelig for å tømme lagrene.
Det gjør at du nå får godt utstyrte modeller til under 700.000 kroner – det er mye bil for pengene! Ved leie av batteriet så ligger prisen som vanlig på 1.399 kroner per måned for det lille batteriet og 1.999 kroner for det store – med i prisen får du alltid to gratis batteribytte-gebyrer per måned.
Førermiljøet og interiøret for øvrig er særdeles innbydende og lekkert. Myke overflater nærmest overalt og en fantastisk sittekomfort med stoler som er elektrisk justerbare med oppvarming, ventilering og massasje. I tillegg er det minne på begge stoler og du kan fra førerposisjon også justere passasjersetet.
Deilig ratt som også justeres elektrisk og posisjonen lagres med setejusteringen. Flott instrumentering, og en 12,8-tommers skjerm i midten med et brukergrensesnitt som er enkelt i bruk.
Treverket er faktisk fornybar rotting fra tropiske regnskoger, så høy score for bærekraft samt at det ser lekkert ut. Den digitale assistenten Nomi er på plass på toppen av dashbordet og kan etter hvert hjelpe deg med det aller mest, selv om du snakker norsk – bra!
Trådløs ladeplate, to koppholdere som gjerne skulle fått litt mer klemming, og en god del plass under armlenet. Noe stuplass under selve midtkonsollen, men noe krøkkete å komme til. Designerne glemte hanskerom i prosessen, så det har du dessverre ikke.
Flott musikkanlegg med 23 høyttalere og Dolby Atmos teknologi. Soft close på alle fire dører gir et ekstra preg av luksus.
Fantastisk behagelige bakseter med en imponerende plass både i høyden og lengden. Også her har du oppvarmede og ventilerte seter med massasje, alt kontrolleres via egen skjerm bak – eller så kan du få de foran til å gjøre det for deg.
Stort og flott armlene i midten med to koppholdere og bittelitt oppbevaring. Isofix på yttersetene.
Stort glasstak som dessverre ikke har noen form for gardin, men som fremstår som godt soldempet.
Den store ulempen gjelder bagasjerommet hvor du kun har en koffertåpning – altså ikke en åpning hvor bakruta følger med. Det gjør at det fort blir trøblete å få med store ting, og enda verre blir det kanskje når du finner ut at du ikke kan legge ned baksetene. 363 liter er det du har til rådighet, det er faktisk mindre plass enn du har i Volkswagen ID.3.
Noe plass under gulvet, akkurat nok til ladekablene som ikke kan legges i frunken da bilen også mangler dette. Taklast kan du heller ikke ha, så det praktiske er kanskje ikke helt ivaretatt her. En liten skiluke er riktignok på plass, selv om den er så smal at noe særlig mer enn to par ski får du neppe igjennom.
Bilen imponerer med god rekkevidde og lavt forbruk, selv om sistnevnte er litt vanskelig å gjengi nøyaktig da bilen ikke har noen skikkelig kjørecomputer, og den som er der var passordbeskyttet fra Nio sin side.
På vår faste landeveistest endte den beregnede rekkevidden på hele 657 kilometer ‒ noe som er særdeles imponerende. Du får som nevnt ikke helt oversikt over forbruket, men du kan følge med på de siste 100 kjørte kilometerne, og ikke på noe tidspunkt observerte jeg over 16,5 kWh/100 kilometer på vår testrunde som forøvrig foregikk i 18-20 grader og tørre veier.
På vår noe tøffere 50/50-test som også inkluderer motorveikjøring så fikk vi en beregnet rekkevidde på 538 kilometer, altså godt over de 505 som er lovet. 15 grader og delvis fuktig vei. Imponerende rekkevidde rett og slett.
ET7 briljerer med sin komfort – her er det ingen problemer å sitte i mange timer, og fremdeles komme frem uthvilt. Luftfjæringen er god, og bruker et HD-kamera til å lese veiforholdene foran bilen slik at den hele tiden er klar for det som kommer.
Støynivået er så lavt som det kan få blitt, her er det helt tyst og på nivå med, eller bedre, enn tyskerne. Assistentene er gode, og fungerer nå mye bedre enn tidligere. Her har faktisk Nio imponert meg med hva de har fått til, for tidligere så har det vært så mye irritasjonsmomenter med dårlig programvare og pling plong for den minste ting, mens denne gangen har vi ikke fått en eneste unaturlig beskjed i løpet av hele uken vi hadde bilen – takk Nio!
Bilen er sprek, men dette er langt ifra noen sportsbil, og den byr ikke på særlig dynamiske egenskaper og på veldig svingete veier så merker du fort at du har med en stor og tung bil å gjøre.
I videoen over går vi mer detaljert gjennom bilen, ser på de praktiske egenskapene og ser som alltid på rekkevidde og lading.
Ladehastigheten på maks 130 kW er ikke imponerende i 2024, spesielt på en bil med et så stort batteri som man her har. Nå er ikke ladehastighet det aller viktigste dersom ladekurven er flat, men vi opplevde dessverre ikke det da vi gjennomførte ladetesten vår som går fra 10 til 80 prosent. På denne øvelsen brukte vi 37 minutter, og det er ikke akkurat imponerende.
Vi hadde kjørt flere timer på motorvei og forvarmet batteriene i et par timer før vi plugget i, slik at batteritemperaturen skal ha vært optimal. Observerte aldri over 119 kW, og man er mye av tiden under 100 kW. Forvarmingen er for øvrig både manuelt eller via bilens navigasjon.
Som alle andre modeller fra Nio kan du selvsagt velge å swappe – eller bytte om du vil – batteriet i en Nio swapstation dersom du er i nærheten av en av disse. Da kan kommer smilet fort tilbake for da har du 90 prosent i løpet av noen få minutter.
Nio ET7 er definitivt en bil som leverer bra på det alle meste, sett bort fra det praktiske.
Rekkevidden er god, komforten er knall og muligheten for å bytte batterier er deilig i en ellers hektisk hverdag.
Besøk ved en vanlig ladestolpe tar for lang tid, og som familiebil må du være glad i Tetris for å få det til å fungere. Prisen er særdeles attraktiv nå før faceliften kommer, her får du virkelig mye bil for pengene, men så må man ikke glemme pengene man eventuelt betaler for leie av batteriet, en løsning de aller fleste velger.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: